Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Torekällbergets nya utställning reser tillbaka i tiden

86e20cc11d016180_org

Foto: Södertälje kommun

Nu inviger Torekällbergets sin nya lekfulla utställning ”Bland folk och fä” som tar oss tillbaka till 1800-talet. Kalasfirande med varieté, hantverk, musik, roliga aktiviteter och underhållning väntar hela familjen under tre dagar.

Utställningen tar oss med till Råbygården år 1864 och skapar en magisk tittskåpsupplevelse in i historien. Under tre dagar, med start imorgon fredag den 16 juni klockan 13:00, får både barn och vuxna möjligheten att utforska formgivningen och utställningsbyggande som Tor Svae har ansvar för.

– Det har varit roligt och lärorikt att få jobba med Tor Svae som är prisbelönt formgivare och konstnär. Han har tidigare byggt flera barnutställningar åt museer som Junibacken och Lill-Skansen, säger Kristina Svidén, intendent på Torekällberget och projektledare för utställningen.

Finansieringen av utställningen möjliggjordes av Kulturrådets återstartsbidrag till kulturen. Under de tre dagarna vaknar historien till liv på Torekällberget, där aktörer och kulturarvspedagoger gestaltar människorna som bodde på Råbygården år 1864. Besökarna får chansen att stiga in i miljöerna och resa tillbaka i tid och rum.

Invigningen imorgon på Landet-området, intill djurhagarna på Torekällbergets friluftsmuseum leds av Eva Pedersen-Wallin (S), ordförande för kultur- och fritidsnämnden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 22:26

Kulturfestival på klassisk mark i Södertälje

Esa Moussa Assyriska

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF. Foto: Shamash Oyal/Privat

I augusti hyllas Södertäljeborna och Södertäljes historiska och kulturella utveckling de senaste 50 åren genom en tvådagars kulturfestivalen. – Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje, säger Besima Aho, en av initiativtagarna.

Initiativet bakom festivalen HuboTelge kommer från Assyriska föreningen i Södertälje, Assyriska fotbollsföreningen och festivalföreningen HuboTelge. Tillsammans vill de, genom en stor folkfest, stärka barns och ungdomars identitet och öka inkluderingen och gemenskapen i Södertälje.

– Vi vill fira Södertälje och den positiva kraft som finns i samhörigheten bland hela stadens invånare. Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje. Vi liksom våra barn behöver få vara stolta Södertäljebor samtidigt som vi är stolta över vårt rika historiska och kulturella arv. Det gör oss starka både som individer och som samhällsmedborgare, säger Besima Aho.

(Annonslänk)

Kulturfestivalen hålls den 1-2 augusti på den klassiska Bårsta IP där hela området på 5 000 kvadratmeter omvandlas till ett festivalområde med fler aktiviter. Festivalen planeras att inkludera en veteranmatch med gamla AFF-spelare, scenframträdanden, livemusik, utställningar, föreläsningar och andra kulturaktiviteter.

– Allt det här gör vi för att hylla Södertäljes rika idrotts- och kulturliv som för den assyriska minoriteten har spelat en avgörande roll för integrationen i staden och landet. Vi är därför extra glada att det under invigningsdagen kommer att spelas en veteranmatch med gamla AFF spelare. Vi kommer successivt att avslöja vilka spelare som kommer att delta och vilket lag de möter, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF och en av initiativtagarna till festivalen. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:51
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors