Företag i fokus:

Scanias Vaccinationsmottagning valde att gå ut till allmänheten efter avbokade besök ”Lyft för Södertälje”

Rodrigo Vidal efter att ha fått sin första vaccindos

Scania har sedan några veckor tillbaka erbjudit vaccin till sina anställda via egna kanalen Relfex. På Scanias kontor för Växellådor och Axlar kan anställda gå dit och vaccinera sig. Här är det även öppet för allmänheten, men då sker bokningen via Alltid Öppet.

Igår hade Scanias vaccinationsmottagningen flera avbokningen, vilket innebar att flers doser hade öppnat och behövde kasseras om det inte användes under dagen.

– Flera av de som bokat tider på mottagningen dök inte upp vilket resulterade i att hade de många doser över, säger Rodrigo Vidal.

Då valde personalen på vaccinationsmottagningen på Scania att uppmana anställda att sprida ut information om att tillgängliga doser fanns tillgängliga för allmänheten. Rodrigo Vidal var en av dem som nåddes av informationen och valde omgående att åka dit för att få sin första dos.

– Jag fick höra det från en vän som vaccinerade sig och att Scania uppmanade folk att höra av sig till deras Vaccinationsmottagning för att vaccinera sig. Detta för att inte behöva slänga vaccin som redan öppnats. säger Rodrigo till Telgenytt.

Personalen på Scania ska ha beröm för sina insatser som valde att stanna efter arbetstid. Trots den långa arbetsdagen fortsatte personalen att söka ny att vaccinera.

– Det här är ett lyft för Södertälje, att inte slänga doser som gjort på andra ställen, säger Rodrigo Vidal till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 juli 2021 00:00

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors