Företag i fokus:

Scanias Vaccinationsmottagning valde att gå ut till allmänheten efter avbokade besök ”Lyft för Södertälje”

Rodrigo Vidal efter att ha fått sin första vaccindos

Scania har sedan några veckor tillbaka erbjudit vaccin till sina anställda via egna kanalen Relfex. På Scanias kontor för Växellådor och Axlar kan anställda gå dit och vaccinera sig. Här är det även öppet för allmänheten, men då sker bokningen via Alltid Öppet.

Igår hade Scanias vaccinationsmottagningen flera avbokningen, vilket innebar att flers doser hade öppnat och behövde kasseras om det inte användes under dagen.

– Flera av de som bokat tider på mottagningen dök inte upp vilket resulterade i att hade de många doser över, säger Rodrigo Vidal.

Då valde personalen på vaccinationsmottagningen på Scania att uppmana anställda att sprida ut information om att tillgängliga doser fanns tillgängliga för allmänheten. Rodrigo Vidal var en av dem som nåddes av informationen och valde omgående att åka dit för att få sin första dos.

– Jag fick höra det från en vän som vaccinerade sig och att Scania uppmanade folk att höra av sig till deras Vaccinationsmottagning för att vaccinera sig. Detta för att inte behöva slänga vaccin som redan öppnats. säger Rodrigo till Telgenytt.

Personalen på Scania ska ha beröm för sina insatser som valde att stanna efter arbetstid. Trots den långa arbetsdagen fortsatte personalen att söka ny att vaccinera.

– Det här är ett lyft för Södertälje, att inte slänga doser som gjort på andra ställen, säger Rodrigo Vidal till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 juli 2021 00:00

Allt fler tar automatkörkort – Södertälje leder utvecklingen

Automat-bil-Jean-Philippe-Delberghe-Unsplash

Foto: Jean-Philippe Delberghe, Unsplash

Allt fler väljer att ta körkort för automatbil – både i Stockholms län och i riket som helhet. Och bland de som kört upp i Södertälje är andelen näst störst i landet. 

Det blir allt vanligare att ta körkort villkorat för automatväxlade bilar i Sverige – som alltså inte får användas i bilar med manuell växel. Av de som gjorde en godkänd uppkörning för B-körkort 2017 körde var tionde upp för automat. Hittills i år är det nästan var tredje körkortstagare.

Samma utveckling ses Stockholms län, och här går utvecklingen snabbare än i riket som helhet. Här har andelen automatkörkort ökat från 21 procent 2017 till 54 procent hittills i år. Störst är andelen bland dem som kör upp i Järfälla där 1 420 av de 2 417 som kört upp för B-körkort hittills i år begränsade sig till automatväxlad bil. Det motsvarar 59 procent och är den högsta andelen av alla Trafikverkets provtagningsorter. Det kan jämföras med 28 procent – 143 av 513 – i Norrtälje där andelen är lägst i Stockholms län.

I Södertälje har hittills i år har 1 390 av de 2 515 som klarat uppkörningen tagit automatkort – 55 procent. Det är den näst största andelen i landet.

Av alla som har körkort i Sverige är det fortfarande bara någon procent som är begränsade till automatväxlade bilar, men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt. På Trafikverket konstaterar man att de allra flesta nya bilar som säljs är automatväxlade – även de som inte är eldrivna.
För den som ångrar sig går det att häva villkoret genom att göra en ny uppkörning. Men det är inte särskilt vanligt och rör sig om några hundra personer per år.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 10:33

Hyresgäst anmäls för olaglig kameraövervakning

Kamera Verisure pressbild

Pressbild: Verisure

En anmälan om misstänkt olaglig kameraövervakning har inkommit till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Detta efter att en person har installerat en kamera i sitt hem, riktad mot allmänheten.

Telge Bostäder, det kommunala fastighetsbolaget, har inkommit med en anmälan till IMY på grund av misstankar om att någon bryter mot kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar kameraövervakning.

(Annonslänk)

I anmälan framför Telge Bostäder att kameran, som är placerad i lägenheten, är riktad mot fastighetens ytterdörr och fångar allmänheten på bild. Enligt bolaget har hyresgästerna fått information om den olovliga kameraövervakningen, men att detta har inte gett några resultat.

”Kameran är riktad mot porten och kan därför fånga förbipasserande. Men framför allt är det våra hyresgäster som känner sig obekväma och iakttagna.”, skriver Telge Bostäder i anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Enligt kamerabevakningslagen behöver privatpersoner inte särskilt tillstånd, men de måste däremot följa dataskyddsförordningen, särskilt om de vill använda kameraövervakning utomhus.

Det är ännu inte fastställt om Integritetsskyddsmyndigheten väljer att utreda ärendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 22:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors