Företag i fokus:

Emma Tahan ”-Södertälje först i Sverige med artificiell intelligens”

Emma Tahan, resultatenhetschef i Södertälje kommun med chatroboten Kim

Södertälje är den första kommunen i Sverige om att ha en digital medarbetare på hemsidan, chatboten Kim.

Att använda en robot som digital medarbetare har funkat lysande för Norge som implementerat funktionen i cirka 70 av deras kommuner. Nu har Södertälje, som första kommun i Sverige, tagit efter med en kommunrobot på sin hemsida.

– Södertälje kommun ligger i framkant vad gäller digitalisering. Vi var den första kommunen i Sverige som hade en sån här kommunrobot på sin webbplats, säger Emma Tahan, resultatenhetschef i Södertälje kommun.

Chatboten Kim, som är en del av Södertälje kommuns digitala satsning, gör det lättare för medborgare att hitta rätt information snabbt på Södertälje kommuns hemsida. Det är alltså artificiell intelligens som står bakom att Södertälje kommun snabbt kan dela med sig av önskad information.

– Kommun-Kim svarar på medborgarnas frågor dygnet runt alla dagar i veckan. Vi har även kopplat ihop IOT (öppna data) med Kommun-Kim vilket gör att medborgarna även kan fråga vilken badtemperatur det är i vattnet, om det finns några lediga parkeringsplatser och få ett svar i realtid, oftast inom några sekunder, säger Emma Tahan.

Södertälje satsar mycket på digitalisering för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet. Satsningen har uppmärksammats och lett till att Södertälje nominerats till utmärkelsen ”Sveriges digitaliseringskommun 2021”.  Ett pris som tilldelas till den kommun som lyckats bäst med att använda it och digitaliseringens möjligheter.

Det känns bra att Södertälje är nominerad igen. Vi jobbar ständigt för att öka tillgängligheten till kommunens tjänster för våra medborgare och då är digitalisering avgörande, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) på hemsidan.

Chatta och ställ era frågot till Kommun-KIM på Södertälje kommuns hemsida här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 juli 2021 00:00

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors