Företag i fokus:

Bröderna Moranson öppnar nytt i Södertälje – Stekt Burger & Stuff

Nu har Stekt Burger & Stuff ersatt Cafe Rosteriet vid Marenplan och Telgenytt var på plats vid premiären av Södertäljes nya hamburgarehak.

För många är bröderna Simon och Tomas Moranson välkända ansikten som associeras med vällagade hamburgare och service som får en att känna sig hemma. I Stockholm har bröderna flera enheter i bland annat Odenplan, Södermalm och Täby, men det här blir deras första enhet i hemstaden Södertälje.

Det syns på långa vägar att bröderna jobbat inom restaurangbranschen väldigt länge. Här är det fokus på alla detaljer, från möblering till menyn och inget lämnas till slumpen. Det har kämpats och slitits för att kunna öppna i god till sommaren och samtidigt kunna leverera en perfekt produkt till gästerna.

Telgenytt som var på plats under premiärdagen blev positivt överraskade, härlig miljö och fantastiska hamburgare.

Ni har varit här länge, kämpat och gjort det fantastiskt fint. Hur känns det att äntligen få slå upp portarna ?
– Efter många dagar och nätter av hårt arbete så känns det fantastiskt bra.

Vad är er vision med Stekt Burger & Stuff?
– Vi har som mål att expandera runt om hela landet, men vi har varit selektiva med vart vi vill sätta oss geografiskt. Vi behöver förstärka vår organisationen först innan vi påbörjar vår resa med bland annat franchising som efterfrågats.

Ni finns på flera platser runt om i Stockholm, varför valde ni att starta i Södertälje?
– Vi är födda och uppvuxna i här, Södertälje är hemmaplan. Vi finns i dagsläget med varumärket BC Burgers samt Stekt Burger & Stuff i Täby centrum och kände att det saknas den här typen av nischad burgarhak i Södertälje.

Hur har responsen varit från allmänheten?
– Otroligt bra. Alla som besökt oss under premiären har varit extremt nöjda och för oss är det ett kvitto på att man lyckats med produkten.

Varför valde ni att inte starta i Södertälje tidigare?
– Vi har varit på jakt efter rätt lokal länge samt att vi ville bredda vingarna lite innan vi öppnar hemma i Södertälje. Men när den här lokalen dök upp så var det ingen tvekan om att det var rätt lokal för oss.

Vad kommer ni att servera för typ av mat och dryck?
– Vi kommer att servera köttburgare, matiga och fräscha sallader, hemlagade amerikanska pannkakor, men även ett stort utbud av veganskt/vegetariska burgare och samtidigt erbjuda samma upplevelse som att man äter en köttbaserad burgare och sedan båhåller vi även fikadelen för kaffesugna.
I början kommer vi att hålla oss till läskedrycker och alkoholfria alternativ, men inom kort så kommer vi att servera öl, vin samt ett lite roligare utbud av Coktails.

Ni har fantastiskt fina recensioner på sociala medier. Vad är det som gör att ni utmärker er så bra ?
– Vi satsar mycket på produkten samt service av toppklass. Varje burgare som ska ut från köket måste kontrolleras innan den når gästen. Annars så tror vi på mun till mun metoden som den bästa reklamen, vi låter produkten göra sitt.

Vad kännetecknar en perfekt hamburgare enligt dig?
– Att allt görs från grunden, mala eget kött, hemlagda dippsåser, färskt bröd från lokala leverantörer. och att det inte är för mycket kladd på burgaren.

Din rekommendation från menyn?
– Vår signaturburgare ”Stekaren”. En högrevsburgare som jag låter tala för sig själv.

Öppettider:
Mån-Tors: 11-22
Fre-Lörd: 11-sent
Sön: 12-20

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors