Företag i fokus:

Bröderna Moranson öppnar nytt i Södertälje – Stekt Burger & Stuff

Nu har Stekt Burger & Stuff ersatt Cafe Rosteriet vid Marenplan och Telgenytt var på plats vid premiären av Södertäljes nya hamburgarehak.

För många är bröderna Simon och Tomas Moranson välkända ansikten som associeras med vällagade hamburgare och service som får en att känna sig hemma. I Stockholm har bröderna flera enheter i bland annat Odenplan, Södermalm och Täby, men det här blir deras första enhet i hemstaden Södertälje.

Det syns på långa vägar att bröderna jobbat inom restaurangbranschen väldigt länge. Här är det fokus på alla detaljer, från möblering till menyn och inget lämnas till slumpen. Det har kämpats och slitits för att kunna öppna i god till sommaren och samtidigt kunna leverera en perfekt produkt till gästerna.

Telgenytt som var på plats under premiärdagen blev positivt överraskade, härlig miljö och fantastiska hamburgare.

Ni har varit här länge, kämpat och gjort det fantastiskt fint. Hur känns det att äntligen få slå upp portarna ?
– Efter många dagar och nätter av hårt arbete så känns det fantastiskt bra.

Vad är er vision med Stekt Burger & Stuff?
– Vi har som mål att expandera runt om hela landet, men vi har varit selektiva med vart vi vill sätta oss geografiskt. Vi behöver förstärka vår organisationen först innan vi påbörjar vår resa med bland annat franchising som efterfrågats.

Ni finns på flera platser runt om i Stockholm, varför valde ni att starta i Södertälje?
– Vi är födda och uppvuxna i här, Södertälje är hemmaplan. Vi finns i dagsläget med varumärket BC Burgers samt Stekt Burger & Stuff i Täby centrum och kände att det saknas den här typen av nischad burgarhak i Södertälje.

Hur har responsen varit från allmänheten?
– Otroligt bra. Alla som besökt oss under premiären har varit extremt nöjda och för oss är det ett kvitto på att man lyckats med produkten.

Varför valde ni att inte starta i Södertälje tidigare?
– Vi har varit på jakt efter rätt lokal länge samt att vi ville bredda vingarna lite innan vi öppnar hemma i Södertälje. Men när den här lokalen dök upp så var det ingen tvekan om att det var rätt lokal för oss.

Vad kommer ni att servera för typ av mat och dryck?
– Vi kommer att servera köttburgare, matiga och fräscha sallader, hemlagade amerikanska pannkakor, men även ett stort utbud av veganskt/vegetariska burgare och samtidigt erbjuda samma upplevelse som att man äter en köttbaserad burgare och sedan båhåller vi även fikadelen för kaffesugna.
I början kommer vi att hålla oss till läskedrycker och alkoholfria alternativ, men inom kort så kommer vi att servera öl, vin samt ett lite roligare utbud av Coktails.

Ni har fantastiskt fina recensioner på sociala medier. Vad är det som gör att ni utmärker er så bra ?
– Vi satsar mycket på produkten samt service av toppklass. Varje burgare som ska ut från köket måste kontrolleras innan den når gästen. Annars så tror vi på mun till mun metoden som den bästa reklamen, vi låter produkten göra sitt.

Vad kännetecknar en perfekt hamburgare enligt dig?
– Att allt görs från grunden, mala eget kött, hemlagda dippsåser, färskt bröd från lokala leverantörer. och att det inte är för mycket kladd på burgaren.

Din rekommendation från menyn?
– Vår signaturburgare ”Stekaren”. En högrevsburgare som jag låter tala för sig själv.

Öppettider:
Mån-Tors: 11-22
Fre-Lörd: 11-sent
Sön: 12-20

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

Ungdomar från LSS-boende stal bil – kraschade i diket

nycklar bilnycklar

Foto: Alexander Isa

Två ungdomar från ett antroposofiskt LSS-boende i Järna tog stal nycklarna till en bil och körde runt i två timmar innan de kraschade i ett dike. Personalen upptäckte först händelsen när polisen kontaktade boendet efter vittnesmål från allmänheten.

Det var den 16 juli som två ungdomar från LSS-boendet i Järna stal en bil på en nattlig utflykt. Ungdomarna lyckades stjäla bilnycklar som fanns inom boendet och begav sig sedan ut på vägarna. Trots att de var borta i två timmar och körde ner i ett dike, märkte personalen på boendet inte deras frånvaro förrän polisen kontaktade dem. Händelsen har lett till en lex Sarah-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Konstaterade brister på boendet sedan tidigare.
I en tidigare händelse i år, drogs tillståndet för huvudmannens närliggande LSS-boende för barn tillbaka på grund av bristande förmåga att garantera barnens säkerhet. Lex Sarah-utredningen avslöjade att ungdomarna lämnade boendet utan att bli upptäckta av personalen, vilket pekar på en brist i övervakning och säkerhetsåtgärder.

Incidenten i juni har resulterat i att de nu har implementerat säkerhetsåtgärder för att förebygga att liknande händelser inträffar.

Bilrutinen kommer att uppdateras av ledningsgruppen till hösten. Fram till dess har boendet vidtagit åtgärder såsom att förbjuda muntlig delning av nyckelskåpskoden i närvaro av ungdomar. Om en kollega behöver koden måste de hänvisas till rätt instans eller få den skriftligen. Dessutom får de vita plastskydden till alkometern absolut inte lämnas kvar i bilen.

Åtgärderna syftar till att öka boendets säkerhet och förebygga liknande händelser i framtiden. Ungdomarna ska inte ha kommit till skada i samband med kraschen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 18:38

Kommunen och SL måste omgående agera i Glasberga

Buss Alex Ataseven

Arkivbild

Det är anmärkningsvärt att önskemålet om ökad turtäthet på linje 759 i Glasberga har ignorerats under så många år. Både SL och Södertälje kommun har uppenbarligen inte prioriterat detta ärende, vilket är frustrerande för oss som förlitar oss på kollektivtrafiken.

Boende i Glasberga har länge kämpat med att få gehör avseende busslinje 759, där det både har mailats och ringts till ansvariga, men där de flesta inte fått återkoppling eller i bästa fall fått standardsvar tillbaka; att trafikplanering är en ständig process som måste samverka för att genomföra en trafikförändring.

I dagens läge skapar den halvtimmesvisa busstrafiken under rusningstid problem för oss som resenärer. Överbefolkade bussar är en vanlig syn, och det är obekvämt att småbarnsföräldrar med barnvagnar inte alltid får plats.

”Situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga”

Med tre förskolor i området och en majoritet av Glasbergas ungefär 700 hushåll som barnfamiljer, är det tydligt att situationen påverkar en bred grupp människor. Inte bara de som bor i Glasberga, utan även de som måste transportera sina barn till förskolor och skolor utanför området.

Att införa 15-minuterstrafik under morgon- och kvällsrusningen (6:30-9:00 samt 16:00-18:00) skulle vara en nödvändig förbättring. Dessutom skulle detta steg inte bara lindra överbelastningen utan även ha positiva miljöeffekter. Om människor inte kan förlita sig på kollektivtrafiken kan det leda till ökad bilanvändning, vilket står i direkt motsats till SL:s uttalade klimatarbete.

Med tanke på att det skulle kräva endast nio extra bussturer för att genomföra detta, är det ett lågt pris att betala för den potentiella klimatvinsten. Vi uppmanar därför SL att ta dessa argument på allvar och överväga en omstrukturering av tidtabellen till 15-minuterstrafik. Det är hög tid att fokusera på passagerarnas behov och bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik i Glasberga.

Vi är många som kräver omedelbar förändring med ökad turtäthet på linje 759.

Glasbergabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2023 15:32
Senast uppdaterad: 20 augusti 2023 16:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors