Företag i fokus:

Södertälje kommun får oförtjänt kritik. Ewert Sjöstrand – ”Vi har inga avtal med campinggästerna”

Nyligen skrevs en artikel där kritik riktades mot Södertälje kommun gällande campingen i Farstanäs, en kritik mot Södertälje kommun som inte alls är förtjänt.

Boende på campingen visade öppet sin besvikelse mot Södertälje kommun i en artikel som skrevs i lt. Enligt boende så har informationen varit väldigt dålig och att man på kort varsel måste flytta bort från Farstanäs.

Nuvarande arrendator har ett avtal med Södertälje kommun om att lämna campingen i förtid till den 30 september 2021. Detta avtal undertecknades i mars 2020, vilket innebär att det har funnits gott om tid för arrendatorn att meddela sina gäster detta. Om detta är gjort är oklart, säger Ewert Sjöstrand huvudprojektledare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen skriver ett avtal med en arrendator så är det arrendatorns ansvar att meddelande campinggästerna om nödvändigt information, inte kommunens.

Södertälje kommun har inga avtal med campinggästerna, utan i de fall det finns avtal så är det mellan arrendator och campinggäst. Södertälje kommun har inte heller vetskap om vilka som besöker campingen eller vistas där längre tid eller var man är folkbokförd. Det är alltså svårt att upprätthålla en kommunikation som når alla och envar, fortsätter Ewert Sjöstrand.

Campingen är belägen i ett naturreservat med speciella regler. Arrendatorn har den 21 maj 2021 fått ett beslut från Länsstyrelsen med stöd av 26 kap. 9 och 14§§ Miljöbalken om att ta bort alla husvagnar, husbilar och tält som har stått uppställda mer än 25 dagar samt tillhörande anläggningar i anslutning till dessa, informerar Södertälje kommun.

Ett beslut som arrendatorn tagit emot men inte fört vidare till campinggästerna.

– I det ögonblick Södertälje kommun tar över campingen får vi samma föreläggande. Det finns alltså inget utrymme för långtidscamping, avslutar Ewert Sjöstrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

Greps med skarpladdad pistol – Hovrätten fastställer dom

Tingsrätt

Arkivbild

Två maskerade ungdomar greps med skjutvapen i Blombacka förra året och dömdes för grovt vapenbrott och narkotikabrott. Domen överklagades till hovrätten som nu fastställt domen.

Det var den 10 maj 2023 då två maskerade ungdomar påträffades med en skarpladdad halvautomatisk pistol. De ungdomar som greps i Blombacka, en född 2006 och den andra 2007, dömdes för grovt vapenbrott, med bevis som inkluderade detaljerad teknisk analys och vittnesmål i tingsrätten. Domen innefattade även ringa narkotikabrott.

Pojkarna dömdes till sju respektive åtta månaders ungdomsövervakning, en dom som de valde att överklaga till hovrätten. Nu har domstolen granskat överklagandet och beslutat att inte ändra domen som fastställdes av Södertälje tingsrätt.

”Utredningen är i överklagade delar densamma i hovrätten som i tingsrätten. Hovrätten gör inte några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om skuld, rubricering och påföljd. Tingsrätten dom ska därför inte ändras.”, skriver hovrätten i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 00:56

MINGELBILDER v.3 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0016-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.1

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2024 23:16
Senast uppdaterad: 21 januari 2024 23:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors