Företag i fokus:

Södertälje kommun får oförtjänt kritik. Ewert Sjöstrand – ”Vi har inga avtal med campinggästerna”

Nyligen skrevs en artikel där kritik riktades mot Södertälje kommun gällande campingen i Farstanäs, en kritik mot Södertälje kommun som inte alls är förtjänt.

Boende på campingen visade öppet sin besvikelse mot Södertälje kommun i en artikel som skrevs i lt. Enligt boende så har informationen varit väldigt dålig och att man på kort varsel måste flytta bort från Farstanäs.

Nuvarande arrendator har ett avtal med Södertälje kommun om att lämna campingen i förtid till den 30 september 2021. Detta avtal undertecknades i mars 2020, vilket innebär att det har funnits gott om tid för arrendatorn att meddela sina gäster detta. Om detta är gjort är oklart, säger Ewert Sjöstrand huvudprojektledare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen skriver ett avtal med en arrendator så är det arrendatorns ansvar att meddelande campinggästerna om nödvändigt information, inte kommunens.

Södertälje kommun har inga avtal med campinggästerna, utan i de fall det finns avtal så är det mellan arrendator och campinggäst. Södertälje kommun har inte heller vetskap om vilka som besöker campingen eller vistas där längre tid eller var man är folkbokförd. Det är alltså svårt att upprätthålla en kommunikation som når alla och envar, fortsätter Ewert Sjöstrand.

Campingen är belägen i ett naturreservat med speciella regler. Arrendatorn har den 21 maj 2021 fått ett beslut från Länsstyrelsen med stöd av 26 kap. 9 och 14§§ Miljöbalken om att ta bort alla husvagnar, husbilar och tält som har stått uppställda mer än 25 dagar samt tillhörande anläggningar i anslutning till dessa, informerar Södertälje kommun.

Ett beslut som arrendatorn tagit emot men inte fört vidare till campinggästerna.

– I det ögonblick Södertälje kommun tar över campingen får vi samma föreläggande. Det finns alltså inget utrymme för långtidscamping, avslutar Ewert Sjöstrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors