Företag i fokus:

Södertälje kommun får oförtjänt kritik. Ewert Sjöstrand – ”Vi har inga avtal med campinggästerna”

Nyligen skrevs en artikel där kritik riktades mot Södertälje kommun gällande campingen i Farstanäs, en kritik mot Södertälje kommun som inte alls är förtjänt.

Boende på campingen visade öppet sin besvikelse mot Södertälje kommun i en artikel som skrevs i lt. Enligt boende så har informationen varit väldigt dålig och att man på kort varsel måste flytta bort från Farstanäs.

Nuvarande arrendator har ett avtal med Södertälje kommun om att lämna campingen i förtid till den 30 september 2021. Detta avtal undertecknades i mars 2020, vilket innebär att det har funnits gott om tid för arrendatorn att meddela sina gäster detta. Om detta är gjort är oklart, säger Ewert Sjöstrand huvudprojektledare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen skriver ett avtal med en arrendator så är det arrendatorns ansvar att meddelande campinggästerna om nödvändigt information, inte kommunens.

Södertälje kommun har inga avtal med campinggästerna, utan i de fall det finns avtal så är det mellan arrendator och campinggäst. Södertälje kommun har inte heller vetskap om vilka som besöker campingen eller vistas där längre tid eller var man är folkbokförd. Det är alltså svårt att upprätthålla en kommunikation som når alla och envar, fortsätter Ewert Sjöstrand.

Campingen är belägen i ett naturreservat med speciella regler. Arrendatorn har den 21 maj 2021 fått ett beslut från Länsstyrelsen med stöd av 26 kap. 9 och 14§§ Miljöbalken om att ta bort alla husvagnar, husbilar och tält som har stått uppställda mer än 25 dagar samt tillhörande anläggningar i anslutning till dessa, informerar Södertälje kommun.

Ett beslut som arrendatorn tagit emot men inte fört vidare till campinggästerna.

– I det ögonblick Södertälje kommun tar över campingen får vi samma föreläggande. Det finns alltså inget utrymme för långtidscamping, avslutar Ewert Sjöstrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

SSK-fostrad stjärna i blåsväder – åtalad för bidragsbrott

Hockey-SSK

Arkivbild

En välkänd ishockeyspelare, med en karriär som sträcker sig från Södertälje SK till internationella arenor inklusive NHL och SHL, har åtalats för bidragsbrott.

En känd ishockeyspelare, berömd för sin framgångsrika karriärstart hos Södertälje SK och välkänd både nationellt och internationellt, har hamnat inför domstol, anklagad för att ha begått bidragsbrott.

(Annonslänk)

Spelaren, som förnekar anklagelserna, anklagas av åklagaren för att ha lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan. Dessa missvisande uppgifter ska ha lett till felaktiga utbetalningar av föräldrapenning mellan 2020 och 2021.

Enligt den stämningsansökan som lämnats in, anser åklagaren att brottsligheten var systematisk och begicks med uppsåt. Detta efter att spelaren, under sin tid i en SHL-klubb, felaktigt ansökt om föräldrapenning vid fjorton skilda tillfällen genom att lämna oriktiga uppgifter om sin arbetssituation eller genom att underlåta att rapportera ändrade förhållanden som krävs enligt socialförsäkringsbalken.

Det totala beloppet som felaktigt betalades ut uppgår till nästan 67 000 kronor, en summa som nu står i centrum för åtalet. Spelaren nekar till brott.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Södertälje deltar i världens största klimatmanifestation

Södertälje drönare

Foto: Alexander Isa

Kommunen visar sitt miljöengagemang genom att delta i världens största klimatmanifestation, Earth Hour, genom att släcka ner ljusen i Stadshuset.

Södertälje kommun engagerar sig i miljön genom att delta i Earth Hour, världens största klimatmanifestation, genom att släcka ned ljusen i Stadshuset ikväll mellan 20.30 och 21.30. Denna globala manifestation syftar till att uppmuntra personer, företag och myndigheter att visa sitt stöd för att bekämpa klimatförändringarna och skydda den biologiska mångfalden.

Genom detta initiativ, som är en del av kommunens löpande satsning på hållbarhetsfrågor, vill Södertälje kommun inte bara göra en symbolisk gest utan även uppmuntra invånare och företag att engagera sig för en hållbar framtid och arbeta för att minska klimatutsläppen.

– Genom att släcka på Earth Hour sänder vi alla ett viktigt budskap. Vi måste stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald innan det är för sent. Tillsammans är vi världens chans. Earth Hour startade år 2007 i Sydney och varje år engagerar Earth Hour nästan en miljard människor globalt, men också en stor mängd städer och företag, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors