Företag i fokus:

Södertälje kommun får oförtjänt kritik. Ewert Sjöstrand – ”Vi har inga avtal med campinggästerna”

Nyligen skrevs en artikel där kritik riktades mot Södertälje kommun gällande campingen i Farstanäs, en kritik mot Södertälje kommun som inte alls är förtjänt.

Boende på campingen visade öppet sin besvikelse mot Södertälje kommun i en artikel som skrevs i lt. Enligt boende så har informationen varit väldigt dålig och att man på kort varsel måste flytta bort från Farstanäs.

Nuvarande arrendator har ett avtal med Södertälje kommun om att lämna campingen i förtid till den 30 september 2021. Detta avtal undertecknades i mars 2020, vilket innebär att det har funnits gott om tid för arrendatorn att meddela sina gäster detta. Om detta är gjort är oklart, säger Ewert Sjöstrand huvudprojektledare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen skriver ett avtal med en arrendator så är det arrendatorns ansvar att meddelande campinggästerna om nödvändigt information, inte kommunens.

Södertälje kommun har inga avtal med campinggästerna, utan i de fall det finns avtal så är det mellan arrendator och campinggäst. Södertälje kommun har inte heller vetskap om vilka som besöker campingen eller vistas där längre tid eller var man är folkbokförd. Det är alltså svårt att upprätthålla en kommunikation som når alla och envar, fortsätter Ewert Sjöstrand.

Campingen är belägen i ett naturreservat med speciella regler. Arrendatorn har den 21 maj 2021 fått ett beslut från Länsstyrelsen med stöd av 26 kap. 9 och 14§§ Miljöbalken om att ta bort alla husvagnar, husbilar och tält som har stått uppställda mer än 25 dagar samt tillhörande anläggningar i anslutning till dessa, informerar Södertälje kommun.

Ett beslut som arrendatorn tagit emot men inte fört vidare till campinggästerna.

– I det ögonblick Södertälje kommun tar över campingen får vi samma föreläggande. Det finns alltså inget utrymme för långtidscamping, avslutar Ewert Sjöstrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors