Företag i fokus:

Nya uteserveringen på torget – 270 kvm och cirka 100 sittplatser

Förra året påbörjade Södertälje kommun en satsning på stora torget, en satsning som inkluderade en stor uteservering på 270 kvm och 80-100 sittplatser. Kommunen vill göra stora torget till en mer inbjudande och levande plats och förra året gjordes det fint med nya flyttbara bord och sittplatser, fasta bänkar, cykelställ och fina planteringar.

Den uteservering som var beräknad att vara på plats förra sommaren har dröjt och förväntas avvika från den ursprungliga planen, meddelas det nu på kommunens hemsida. På grund av försenade leveranser, som bland annat markiser, så kommer det att startas i en mindre skala i år.

Uteserveringen kommer att bestå av en tillfällig köksdel, parasoller istället för markiser och man öppnar upp i en mindre skala än planerat. Men nya ägaren är, trots sena leveranser, väldigt positiv och ser fram emot att starta upp verksamheten i sommar.

– Det känns jättebra att starta restaurangverksamhet i Södertälje, min hemstad, säger han till Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 juli 2021 00:00

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors