Företag i fokus:

Diplomeringsceremoni i närvaro av Drottning Silvia för Södertälje kommuns 21 nyexaminerade undersköterskor

H.M. Drottning Silvia. Bild: Kungahuset

Södertälje kommun förstärker äldreomsorgen – 21 nyexaminerade undersköterskor.

Det var i juni som äldreomsorgen i Södertälje förstärktes med 21 diplomerade undersköterskor från Sophiahemmets Högskola där utbildningens fokus är stödjande och lindrande demensvård. Anställningen av undersköterskorna, som specialiserat sig inom Specialisering i demensvård för undersköterskor, är ett steg i rätt riktning för att utveckla demensvården i Södertälje.

Här vill Södertälje kommun, tillsammans med undersköterskorna från Silviasystrar, utveckla demensteamet till ett multiprofessionellt nätverk där olika yrkeskategorier som är specialiserade inom demens ingår, skriver kommunen på sin hemsida.

– Förra året var det även en eller flera biståndshandläggare från Södertälje som gick kurs/utbildning i demenskunskap via Sophiahemmet Högskola och fick titeln biståndshandläggare med diplom från Silviahemmet, säger Maria Tannemyr koordinator på Sophiahemmet

Äldreomsorgen i kommen får en fördjupande kompetensen inom demensvård och bättre förutsättningar att möta brukaren som befinner sig i sjukdom. För Södertälje kommun är det viktig att Södertäljeborna känner sig trygga med äldreomsorgen och att det finns rätt hjälp att få för den som drabbas av demenssjukdom.

– Pandemin har gjort att Silviahemmet inte haft årlig broschutdelning, men nu planerar vi en diplomeringsceremoni i september i närvaro av H.M. Drottning Silvia, berättar Maria Tannemyr till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 juli 2021 00:00

DEBATT: Inför en beredskapskurs för Södertäljes invånare

Metin Hawsho, Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

De senaste åren har vi tyvärr blivit påminda om behovet av krisberedskap. Först coronapandemin och sedan kriget i Ukraina. Det är viktigt att det finns en stor förståelse och medvetenhet om hur man på bästa sättet förbereder sig för en kris.

Det är viktigt att varje person som kan har möjlighet att se efter sig själv i händelse av kris så att samhällets resurser kan användas för de som verkligen behöver hjälp.

Ett första steg för att göra samhället mer väl förberett på eventuella kriser är att höja medvetenheten hos befolkningen. Här kan och borde kommunen spela en viktig roll. I Nacka har ett samarbete mellan kommunen och Myndigheten för samhällsberedskap (MSB) inletts för att erbjuda kommuninvånarna utbildning om krisberedskap. Södertälje borde ta efter.  

”extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla”

I det allvarliga säkerhetsläge som vi befinner oss i är det av största vikt att samhällets beredskap är hög. I en stad som Södertälje där det finns integrationsutmaningar är det extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla.

Vi vill att Södertälje kommun inför en beredskapskurs på svenska och flera andra språk med många talare i Södertälje. Vi vill också att kursen till skillnad från Nacka inte ska vara enbart digital utan ske på plats exempelvis i Stadshuset, men med möjlighet att delta digitalt. För att maximera antalet deltagare behöver kursen var så lättillgänglig som möjligt.

Förmodligen och förhoppningsvis behöver aldrig kunskaperna från den här kursen användas i verkligheten. Men det gör inte beredskapskursen mindre nödvändig. Även om vi kan hoppas att Sverige och Södertälje aldrig hamnar i en allvarlig samhällskris eller i krig så måste vi utgå från att det kan hända. 

Det handlar i grund och botten om samhällets fortlevnad när det utsätts för extrema påtryckningar och påfrestningar. Att vara väl förberedd för kris är en ödesfråga. Förmågan att hålla samhället vid liv i extrema situationer hänger på folkets krisberedskap. Kommunen har en roll att fylla och därför har vi lagt en motion om just detta till kommunfullmäktige.

Metin Hawsho,
Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Inbrott i förråd – En misstänkt gripen

polis

Arkivbild

Tidigt på onsdagsmorgonen rapporterades flera cyklar stulna. En misstänkt gärningsperson har gripits i samband med händelsen.

Klockan 04.43 inträffade ett inbrott i ett cykelförråd på en adress i Södertälje. En gärningsperson hade tagit sig in och stulit flera cyklar. Inbrottet upptäcktes, varpå polisen larmades och agerade snabbt. En person misstänkt för stölden kunde gripas av polisen.

Utredningen om stölden pågår, och polisen arbetar för att klargöra händelseförloppet. Det är i nuläget oklart hur många cyklar som stals, men den gripna personen kommer att förhöras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 13:12
Senast uppdaterad: 24 januari 2024 13:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors