Företag i fokus:

Södertäljeprofilen Dino Pita förlänger med SBBK ”Vi ska fightas om guldet”

Dino Pita, som fyller 33 år i år, har spelat med SBBK sedan han var sju år och håller klubben varmt om hjärtat. Nu förlänger han ytterligare ett år med moderklubben.

– Med Dinos rutin och vinnarskalle får vi behålla en spelare som kommer göra allt för att vinna matcher för SBBK, säger SBBK:s coach Ludwig Degernäs på SBBKs hemsida

Han har vid ett flertal tillfällen lämnat SBBK för spel utomlands i Belgien, Polen, Rumänien och Litauen. I Sverige har det dock alltid varit SBBK som gällt, skriver SBBK på hemsidan

När Telgenytt kontaktar Dino Pita för att vet mer kring kommande säsong är han positivt inställd för ännu en säsong med SBBK.

Du har precis förlängt för en elfte säsong med SBBK, hur känns det?

Det känns väldigt bra att förlängt med min moderklubb i ytterligare ett år. Har enbart spelat i SBBK i Sverige och jag är glad att spela i en klubb med den rika historien samt att de alltid har ambitioner att vinna, berättar Dina Pita för Telgenytt.

Du har skrivit på för ett år till, finns det planer spel utomlands efter det ?

Just i dagsläget så finns det inte några planer på att spela utomlands igen. Jag har min familj här och det känns tryggt att vara hemma. 

Ni kom tvåa förra säsongen efter Norrköping, vad är målet inför denna säsong ?

Känslan efter finalenförlusten var inte så bra och vi var besvikna att vi inte kom upp i nivå som vi visade hela säsongen. Ambitionen är att gå för guldet och jag är säker på att vi kommer vara ett av lagen som fightas om de.

Nu har flera restriktioner släppts. Hur var det att spela inför tomma läktare under större delen tidigare säsong? Saknade ni publiken ?

Skönt att det har släppt och jag hoppas att det inte kommer några nya restriktioner till höst/vinter. Det kändes märkligt i början att spela för tomma läktare. Man får ju alltid den lilla extra kicken av publiken vare sig man spelar hemma eller borta. Men ju längre säsongen gick så kändes det på något sätt normaliserat och nu kommer det kännas konstigt att spela inför publik igen, förklarar Dino.

– Jag tror att alla saknade publiken, framförallt i ett slutspel där det oftast brukar vara slutsålt. Hoppas som sagt att inga nya restriktioner kommer och att vi kan spela med publik som tidigare, avslutar han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 juli 2021 00:00

Militära insatser i samarbete med Södertäljepolisen

Militar

Foto: Försvarsmakten.

Ett nytt samarbete mellan militären och Södertäljepolisen tar form för att öka säkerheten och effektiviteten i brottsbekämpningen. Enligt information som har nått Telgenytt kommer militären att spela en aktiv roll i flera olika insatser.

Under veckan har militären, klädd i gröna uniformer och maskerade, varit synlig på flera olika platser i Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt har militären deltagit i fordonskontroller och använt sig av spårhundar, metalldetektorer samt grävningsredskap för att genomföra sökningar i skogspartiet på flera olika platser i Södertälje där misstänkt föremål eller material kan vara gömda.

Dessutom kommer militären att bidra med expertis och resurser för att genomföra noggranna sökningar. Bland annat befann de sig under torsdagen vid 19-tiden i Ronna med en betydande styrka. Enligt ett ögonvittne använde de bland annat metalldetektorer för att utföra en undersökning av ett skogsparti.

Enligt källor till Lt har det rapporterats att minst ett skjutvapen har påträffats i samband med samarbetet mellan Södertäljepolisen och militären.

Även om samarbeten mellan polis och militär inte är ovanliga, är detta första gången som en sådan insats äger rum i Södertälje. Enligt kommissarie Gunnar Appelgren, som Lt har talat med, kommer denna typ av insatser, inklusive vapensökningar, att fortsätta i prioriterade områden.

– Vi har tidigare haft myndighetssamarbete mot den ekonomiska brottsligheten, det är viktigt att vi använder andra myndigheters förmågor när de är starkare än polisens i arbetet mot den organiserade brottsligheten, säger Gunnar Appelgren, till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 15:23
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 15:23

Centrala gymanläggnigen stänger efter inbrott

367756843_849191736763955_8062427036730238903_n

Foto: Alexander Isa /Privat

Under fredagen möttes Actic Parks medlemmar av en stängd anläggning. Anledningen var att verksamheten hade utsatts för inbrott under natten.

– Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger Daniel Ekendahl, platschef på Actic Södertälje Park, till Telgenytt.

Natten mot fredagen blev Actics anläggning vid centralen utsatt för ett inbrott av en obehörig person. Polisen ryckte ut till platsen och påbörjade en utredning av händelsen. Som en försiktighetsåtgärd höll anläggningen stängd under dagen medan polisen undersökte händelseförloppet.

Den obehöriga personen tog sig in genom ett fönster i ett pumphus och fortsatte sedan in i gymmet genom ett städförråd. Detta inträffade innan vår öppningstid, och personen avskräcktes av den automatiska belysningen när gymmet öppnades för er klockan 05:00.

Enligt initiala uppgifter bröt sig tjuven in i anläggningen genom att ta sig in via ett fönster i ett pumphus från innergården, och fortsatte sedan vidare in i gymmet genom ett städförråd. Inbrottet inträffade före öppningstid, och tjuven ska ha avskräckts av den automatiska belysningen vid 05-tiden.

Receptionen på Actic Park Södertälje. Foto: Privat

Trots detta verkar det som om tjuven inte lyckades komma över några värdefulla tillhörigheter. Daniel Ekendahl, platschef för anläggningen, bekräftar dock att mindre skador har uppstått i samband med inbrottet.

– Ingenting verkar ha blivit stulet, och ingen person skadades. Dock har en del av vår dator skadats i processen. Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger platschefen till Telgenytt.

Övervakningskameror installerade sedan tidigare.
Som åtgärd för att förebygga inbrott har anläggningen sedan tidigare installerat övervakningskameror. Kamerorna är strategiskt placerade för att minimera risken för intrång och underlätta identifiering av eventuellt obehöriga personer.

– Vi vill att ni ska känna er välkomna, trygga och bekväma när ni besöker Actic Södertälje Park. Era träningsrutiner och välmående betyder mycket för oss, och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att säkerställa att ni har en positiv och säker träningsupplevelse hos oss, säger Ekendahl.

Anläggningen kommer att hålla stängt ytterligare ett par dagar och öppnar återigen på tisdagen den 22 augusti. Anledningen är verksamheten haft problem med låssystemet sedan tidigare.

– Det har inget med händelsen att göra. En låssmed har varit på plats för att undersöka och åtgärda problemen och beräknas slutföra det på måndag. Vi vill se till att alla dörrar fungerar som de ska och att ni kan känna er trygga vid varje besök hos oss. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha orsakat er. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt, säger Daniel Ekendahl.

Under denna perioden som Actic Park håller stängt kommer medlemmarna att ha tillgång till gymkedjans andra anläggningar i Södertälje.

Tjuven tog sig in i anläggningen genom ett fönster i ett pumphus från innergården. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 12:21
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 12:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors