Företag i fokus:

Södertäljeprofilen Dino Pita förlänger med SBBK ”Vi ska fightas om guldet”

Dino Pita, som fyller 33 år i år, har spelat med SBBK sedan han var sju år och håller klubben varmt om hjärtat. Nu förlänger han ytterligare ett år med moderklubben.

– Med Dinos rutin och vinnarskalle får vi behålla en spelare som kommer göra allt för att vinna matcher för SBBK, säger SBBK:s coach Ludwig Degernäs på SBBKs hemsida

Han har vid ett flertal tillfällen lämnat SBBK för spel utomlands i Belgien, Polen, Rumänien och Litauen. I Sverige har det dock alltid varit SBBK som gällt, skriver SBBK på hemsidan

När Telgenytt kontaktar Dino Pita för att vet mer kring kommande säsong är han positivt inställd för ännu en säsong med SBBK.

Du har precis förlängt för en elfte säsong med SBBK, hur känns det?

Det känns väldigt bra att förlängt med min moderklubb i ytterligare ett år. Har enbart spelat i SBBK i Sverige och jag är glad att spela i en klubb med den rika historien samt att de alltid har ambitioner att vinna, berättar Dina Pita för Telgenytt.

Du har skrivit på för ett år till, finns det planer spel utomlands efter det ?

Just i dagsläget så finns det inte några planer på att spela utomlands igen. Jag har min familj här och det känns tryggt att vara hemma. 

Ni kom tvåa förra säsongen efter Norrköping, vad är målet inför denna säsong ?

Känslan efter finalenförlusten var inte så bra och vi var besvikna att vi inte kom upp i nivå som vi visade hela säsongen. Ambitionen är att gå för guldet och jag är säker på att vi kommer vara ett av lagen som fightas om de.

Nu har flera restriktioner släppts. Hur var det att spela inför tomma läktare under större delen tidigare säsong? Saknade ni publiken ?

Skönt att det har släppt och jag hoppas att det inte kommer några nya restriktioner till höst/vinter. Det kändes märkligt i början att spela för tomma läktare. Man får ju alltid den lilla extra kicken av publiken vare sig man spelar hemma eller borta. Men ju längre säsongen gick så kändes det på något sätt normaliserat och nu kommer det kännas konstigt att spela inför publik igen, förklarar Dino.

– Jag tror att alla saknade publiken, framförallt i ett slutspel där det oftast brukar vara slutsålt. Hoppas som sagt att inga nya restriktioner kommer och att vi kan spela med publik som tidigare, avslutar han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 juli 2021 00:00

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors