Företag i fokus:

Artisten Miguel Olivares spelar på hemmaplan – Gästar Flamingo ikväll

Miguel Olivares från Södertälje

24-årige artisten Miguel Olivares från Södertälje gästar Flamingo ikväll.

Han har alltid älskat att sjunga men aldrig tagit tag i det på allvar. Inte förens för ett år sedan då han var med om enincident som ändrade allt.

– Jag har alltid sjungit men aldrig riktigt gjort något med sjungandet överhuvudtaget. Det var efter en incident som skedde för över ett år sedan som jag vände mig till musiken helt och hållet, berättar Miguel för Telgenytt.

I ensamhet i sin stuga, hemma hos föräldrarna, blev musiken hans bäste vän.
Som den talang han är valde han att hålla gitarren tätt mot kroppen och envisades med att lära sig spela gitarr fullt ut.

– Jag hade många människor runt omkring mig som inte trodde på mig och som försökte sänka mitt självförtroende. Det resulterade i att jag isolerade mig och höll mig för mig själv, säger han.

Den incidenten för ett år sedan förändrade livet på Miguel Olivares som hittade sitt kall i livet.

– Min pappa fick en stroke och blev svårt sjuk och det var väldigt tungt för mig. Hans uppmaning till mig var att göra det jag vill göra och följa mitt hjärta. Det var precis det jag gjorde, berättar Miguel.

Det var startskottet till ett nytt kapitel för den unge artisten – faderns uppmaning.

Han började skriva egen musik och satte sin egen prägel i varje ord som resulterat i att han hittills spelat in två Covers och släpper sin nya singel nu på söndag, 25 juli.

– Det ska bli så kul att få släppa min singel på söndag och även göra min debutspelning på Famingo.
Flamingo har en familjär stämning med mycket energi och en ultimat vibe, framför allt för min egna del som känner till stället sen lång tid tillbaka. Jag ser verkligen fram emot det här, avslutar Miguel Olivares.

– Känns otroligt kul att kunna stötta lokala musiker och talanger. Vi ser verkligen fram emot hans spelning på vår mysiga innergård ikväll, säger Francisco Delgado från Flamingo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juli 2021 00:00

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors