Företag i fokus:

Efter dödsolyckan – Södertäljes elitklubb i stor sorg ”Nåtts av det oerhört sorgliga beskedet”

Det var under söndagskvällen som en bil körde rakt in i ett träd och en ung kvinna miste livet.

I bilen satt 5 unga kvinnor varav en omkom på grund av sina skador, de andra fyra vårdas i nuläget i sjukhus för allvarliga skador.

JUST NU: En död efter olyckan i Enhörna – 4 skadade

Nu skriver elitklubben i ett öppet brev om att den omkomna i den tragiska olyckan i Enhörna var målvakt i damlaget.

Vi har nåtts av det oerhört sorgliga beskedet att vår spelare omkommit i en trafikolycka under söndagskvällen. Våra tankar går nu till hennes familj och nära anhöriga som behöver all stöttning de kan få i denna svåra stund”, skrivs det på sin hemsidan.

Blommor har placerats vid trädet och det enda som finns kvar efter olyckan är en billykta bredvid blommorna.

Media, vänner och anhöriga är på plats och det är som har hänt är svårt att greppa. Även fältarna från Södertälje kommun är på plats för att stötta med sin närvaro, men trots att många är på platsen är det väldigt tyst.

”Förutom en duktig målvakt var hon en otrolig lagkamrat och vän som vi alla kommer minnas med värme. Alla som på ett eller annat sätt haft privilegiet att träffa henne kan vittna om vilken fantastisk människa hon var och hennes vilja att stötta yngre spelare i klubben och hennes förmåga att sprida glädje omkring sig.”, skriver klubben på sin hemsida.

Tidigt på måndagen gick Södertälje kommun ut med man aktiverat ett krisstöd efter den allvarliga bilolyckan där en ung kvinna omkom.

Kommunens socialtjänst och Svenska kyrkan samarbetar för att ge krisstöd efter den allvarliga bilolycka som inträffade i närheten av Enhörnaleden på söndagskvällen.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Sankta Ragnhildsgården är bemannad med kuratorer från kommunen och personal från kyrkan till kl 19:00 idag för att stötta efter den tragiska olyckan som skedde under söndagskvällen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 juli 2021 00:00

Kvinnlig företagare misstänkt för brott med Uppsalakriminella

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

Tre personer bakom ett bolag i Uppsala åtalas för grovt skattebrott. En av bolagspersonerna ska enligt LT vara en kvinnlig företagare från Södertälje i 55-årsåldern.

De misstänks för att ha undanhållit över 20 miljoner kronor från att redovisas i inkomstdeklarationer till Skatteverket, och Södertäljekvinnan misstänks för att ha undanhållit över 800.000 kronor i utebliven skatt.

(Annons)

Enligt tidningen ska kvinnan år 2015 ha ansökt om tillstånd för ett HVB-hem, med Johanna Möller som föreståndare för verksamheten, även känd som ”Arbogakvinnan” efter morden i en sommarstuga. Hon dömdes 2017 till livstids fängelse för mord och mordförsök på sina föräldrar. Åren innan morden, mellan år 2009 och 2014, arbetade Möller på socialtjänsten i Södertälje som handläggare.

Men bolaget, som den numera 55-åriga Södertäljekvinnan representerade, nekades tillstånd av IVO att bedriva ett HVB-hem. Myndigheten ansåg att personerna bakom bolaget var olämpliga.

Nu åtalas Södertäljekvinnan och två andra personer för misstänkt grovt skattebrott i ett bolag i Uppsala, där enligt LT en av de inblandade, en 35-åring, kopplas till det kriminella nätverket Foxtrot och den så kallade ”kurdiska räven”.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 08:12
Senast uppdaterad: 30 september 2023 08:12

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors