Företag i fokus:

Upplev Strand Galleriet vid Maren ”Vi har funnits här i 41 år”

Har man ett intresse för konst och målning så är Strand Galleriet på Marenplan den rätta platsen att besöka i Södertälje.

En otroligt mysig butik i tre våningar i hjärtat av Södertälje som öppnade dörrarna för 41 år sedan, 1980, av Elisabeths Jansson far.

– Vi har funnits här i 41 år och det var det min pappa som öppnade en gång i tiden. Sedan kom jag in i bilden 1988 och här har jag varit i 33 år, berättar Elisabeth Jansson för Telgenytt.

Här håller hon på med inramning och säljer konstnärsmaterial och vi blir mäktigt förvånade när vi kliver in.

På entréplan möts vi av en mysig butik där Elisabeth säljer konstnärsmaterial och håller på med inramning, här finns allt för den konstnärsintresserade.

Det är många som hittar hit, men samtidigt väldigt många som aldrig besökt Elisabeths butik på Marenplan tidigare. Vi på Telgenytt tillhör den sistnämnda.

– Vi har all material för att måla och för att rama in egna tavlor, men det är lite svårt att nå ut, berättar Elisabeth.

Philip Andersson är en av många som känner till den otroligt mysiga butiken och servicen som erbjuds här.

– Idag är jag här för att ordna nytt glas till en tavla som åkte i backen, berättar Philip Andersson.

Men Strand Galleriet har mer att erbjuda. En mysig trappa upp leder till ett vackert inrett rum som inte går att fånga på bild, utan måste ses med egna ögon.

Här har Elisabeth Jansson utställningar flera gånger om året och visar stolt upp sin vackra konst och även anordnar målarkurser.

– På sommaren har vi då sommarutställning och sedan brukar vi även ha målarkurser på andra våningen under vår och höst. Vi bjuder in till kurser där folk får komma hit och lära sig måla, men tyvärr har det inte blivit av under pandemin.

Strand Galleriet fortsätter ännu en trappa upp, våning tre.

Här har Elisabeths man, Mats Blomqvist, en fantastiskt fin ateljé. Mats är målare och konstnär och på tredje våningen visar han gärna upp sin fina konst för den nyfikne.

Påväg ner har vi svårt att ta trapporna raka vägen ner utan att avvika på andra våningen igen, stanna till och njuta av alla konst Strand Galleriet har att erbjuda.

Vad är det som motiverat till att stå här i 33 år Elisabeth ?

Det kul och man tröttnar aldrig. Den sociala biten är väldig rolig, att få träffa folk som man vanligtvis inte får träffa under vardan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2021 00:00

60-åring utsatt för knivattack – en person gripen

Ambulans

Arkivbild

En person har utsatts för en knivattack på onsdagseftermiddagens. En person är gripen enligt polisens uppgifter.

Vid klockan 17:22 inkom ett larm till polisen i Södertälje, som snabbt reagerade på en incident i Hovsjö centrum. En man i 60-årsåldern hade blivit knivskuren och omedelbart fördes till närakuten för att utvärdera skadorna.

En person gripen.
– Som jag har förstått så är det inte livshotande skador, men en person är gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Den gripne är enligt polisen en 55-årig man som nu misstänks knivdådet.  En anmälan har upprättats gällande grov misshandel samt överträdelse av knivlagen och en undersökningen pågår för att klargöra omständigheterna kring händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 18:56
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 22:11

Melina Mellin prisas – ”Synlig och närvarande säkerhetschef”

Mellin

Mellin mottog sitt pris under tisdagskvällen. Foto: Janis Lukas.

Melina Mellin, säkerhetschef vid Södertälje sjukhus, har utsetts till Årets Säkerhetsprofil för sitt enastående arbete. Hon tilldelades priser på Säkerhetsgalan under tisdagskvällen.

Mellin, som nominerades och tog sig hela vägen till final, ställdes mot två andra under tisdagskvällen – Minou Sadeghpour, Head of Public Affairs och seniorkonsult på 4C Strategies, och Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Utmärkelsen ”Årets Säkerhetsprofil” tilldelas en person med ett stort intresse för säkerhetsfrågor och som, med stort engagemang och gedigen kunskap, verkar inom säkerhetsbranschen. När juryn hade avslutat överläggningen stod det klart att Södertälje sjukhus säkerhetschef knep årets utmärkelse.

Melina Mellin brinner för att vara en synlig och närvarande säkerhetschef, och hennes arbete med att skapa trygghet både för medarbetare, patienter och besökare hyllades under galan.

”Melina har under nästan tio år som säkerhetschef på Södertälje sjukhus byggt upp en välfungerande säkerhetsorganisation från grunden och därmed också en god säkerhetskultur. Hon är en synlig och närvarande säkerhetschef med trygga medarbetare som ledstjärna. Genom engagemang, uthållighet och ett entusiasmerande arbetssätt har hon implementerat och befäst den säkerhetsmedvetenhet som numera genomsyrar alla delar av sjukhuset och dess samarbetspartners.”, löd juryns motivering.

(Annoslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 11:14
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 11:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors