Företag i fokus:

Upplev Strand Galleriet vid Maren ”Vi har funnits här i 41 år”

Har man ett intresse för konst och målning så är Strand Galleriet på Marenplan den rätta platsen att besöka i Södertälje.

En otroligt mysig butik i tre våningar i hjärtat av Södertälje som öppnade dörrarna för 41 år sedan, 1980, av Elisabeths Jansson far.

– Vi har funnits här i 41 år och det var det min pappa som öppnade en gång i tiden. Sedan kom jag in i bilden 1988 och här har jag varit i 33 år, berättar Elisabeth Jansson för Telgenytt.

Här håller hon på med inramning och säljer konstnärsmaterial och vi blir mäktigt förvånade när vi kliver in.

På entréplan möts vi av en mysig butik där Elisabeth säljer konstnärsmaterial och håller på med inramning, här finns allt för den konstnärsintresserade.

Det är många som hittar hit, men samtidigt väldigt många som aldrig besökt Elisabeths butik på Marenplan tidigare. Vi på Telgenytt tillhör den sistnämnda.

– Vi har all material för att måla och för att rama in egna tavlor, men det är lite svårt att nå ut, berättar Elisabeth.

Philip Andersson är en av många som känner till den otroligt mysiga butiken och servicen som erbjuds här.

– Idag är jag här för att ordna nytt glas till en tavla som åkte i backen, berättar Philip Andersson.

Men Strand Galleriet har mer att erbjuda. En mysig trappa upp leder till ett vackert inrett rum som inte går att fånga på bild, utan måste ses med egna ögon.

Här har Elisabeth Jansson utställningar flera gånger om året och visar stolt upp sin vackra konst och även anordnar målarkurser.

– På sommaren har vi då sommarutställning och sedan brukar vi även ha målarkurser på andra våningen under vår och höst. Vi bjuder in till kurser där folk får komma hit och lära sig måla, men tyvärr har det inte blivit av under pandemin.

Strand Galleriet fortsätter ännu en trappa upp, våning tre.

Här har Elisabeths man, Mats Blomqvist, en fantastiskt fin ateljé. Mats är målare och konstnär och på tredje våningen visar han gärna upp sin fina konst för den nyfikne.

Påväg ner har vi svårt att ta trapporna raka vägen ner utan att avvika på andra våningen igen, stanna till och njuta av alla konst Strand Galleriet har att erbjuda.

Vad är det som motiverat till att stå här i 33 år Elisabeth ?

Det kul och man tröttnar aldrig. Den sociala biten är väldig rolig, att få träffa folk som man vanligtvis inte får träffa under vardan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2021 00:00

Syskonen deltar när SVT:s populära program inleds

B8F11720-5204-4750-AA07-77CAE652B51C

Syskonen Kücükaslan Foto: Skärmdump SVT/Pressbild Sveriges Radio

När säsongen för ett av SVTs största nöjesprogram, ”På Spåret,” inleds finns två tidigare Södertäljebor bland deltagarna – syskonen Jennifer och Johan Kücükaslan.

Premiärprogrammet sändes den 5 september 1987 som den första lördagsunderhållningen och har sedan dess sänts varje år sedan, med undantag för år 1989, 1992 och 1994. Men än idag fortsätter tävlingen att vara mycket populär och har ett tittarrekord på 3,7 miljoner från mars 1990.

När Kristian Luuk drog igång På Spårets 356:e program i februari var det exakt 11 år sedan de senast stannade i Södertälje. Bland annat diskuterades den stora invandringen från Irak 2007.

När säsongen 2023/2024 drar igång är två av deltagarna Johan Kücükaslan, en av Sveriges största profiler inom sportjournalistik, och lillasyster Jennifer Kücükaslan, som är reporter på Viaplay. I början av 2000-talet flyttade familjen till Södertälje, men numera bor båda syskonen i Stockholm.

(Annonslänk)

Jennifer har en bakgrund som bland annat nyhetschef för P3 Nyheter, redaktör på P1, programledare och kanalproducent på Metropol 93,8 samt programledare på P4 Stockholm. Hon arbetar idag på Viasat som programledare för Premier League-studion och sändningarna från de svenska landslagsmatcherna. Hon har även belönats med utmärkelsen Kristallen för årets sportproduktion.

Storebror Johan är idag en av Sveriges främsta sportjournalister och har bevakat prestigefyllda evenemang och ligor som OS, fotbolls-VM, Champions League och Premier League. Idag arbetar han för SVT, men har också arbetat på TV4 och Viaplay, och i somras var han på plats i Qatar för att bevaka VM för SVT.

Nu tävlar syskonen i ”På spåret” i lag med Emma Peters, Christopher Garplind, Peter Apelgren och Hector Apelgren mot två andra grupper. Programmet har säsongspremiär den 3 november på SVT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 13:50
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 13:53

Upprätta ett mästerskap i Södertälje i språk och matte

2022_05_Skola-bok

Foto: Alexander Isa

Södertälje är för många förknippat med att vara en idrottsstad. Vi har många topplag i olika idrotter och flera fina arenor att träna och tävla. Många barn och unga börjar tidigt träna och delta i olika idrottssammanhang. En del som tränar tävlar även aktivt och då individuellt eller i lag. 

Det finns dock de barn och unga som inte tränar och tävlar i idrott utan väljer att satsa den tiden på skolan, att utveckla sig och fördjupa sig i vissa skolämnen. Vi i Liberalerna vill därför ge högstadieelever en möjlighet att synas i tävlingar som utförs i andra sammanhang än i idrott genom att införa ett Södertäljemästerskap i skolämnena svenska, engelska och matematik i Södertälje.

På sikt ser vi gärna att fler skolämnen ingår i ett sådant Södertäljemästerskap. En lämplig årskurs för detta mästerskap vore årskurs åtta.

Metin Hawsho, Liberalernas gruppledare

I ett Södertäljemästerskap ges elever i högstadiet chansen att mäta sig mot varandra och tävla i prestation och kunskap i viktiga kärnämnen i skolan. 

Med tävlingen hoppas vi liberaler att vi kan lyfta intresset för att lära sig mer inom just svenska, engelska och matematik. Enligt flera mätningar finns det ett stort behov av det idag. Till exempel finns det brister i språkkunskaperna i svenska.

Genom ett Södertäljemästerskap lyfts ämnet upp och ett ökat intresse skapas för det.

Södertäljemästerskapet kan genomföras i olika steg för att öka intresse och deltagande. Förslagsvis har varje högstadieskola en tävling för sina åttondeklassare för att få fram finalister som i sin tur representerar sin skola i en slutgiltig final. Vinnarna premieras sedan på ett sätt som förvaltningarna finner lämpligt, förslagsvis genom en prisceremoni, stipendieutdelning och diplomutdelning.

LIBERALERNAS FÖRSLAG TILL BESLUT
Kommunfullmäktige ger utbildningsnämnden i uppdrag:
att upprätta ett Södertäljemästerskap i skolämnena matematik, engelska och svenska för högstadieelever i årskurs åtta.

Metin Hawsho, Liberalerna
gruppledare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 09:00
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 07:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors