Företag i fokus:

Upplev Strand Galleriet vid Maren ”Vi har funnits här i 41 år”

Har man ett intresse för konst och målning så är Strand Galleriet på Marenplan den rätta platsen att besöka i Södertälje.

En otroligt mysig butik i tre våningar i hjärtat av Södertälje som öppnade dörrarna för 41 år sedan, 1980, av Elisabeths Jansson far.

– Vi har funnits här i 41 år och det var det min pappa som öppnade en gång i tiden. Sedan kom jag in i bilden 1988 och här har jag varit i 33 år, berättar Elisabeth Jansson för Telgenytt.

Här håller hon på med inramning och säljer konstnärsmaterial och vi blir mäktigt förvånade när vi kliver in.

På entréplan möts vi av en mysig butik där Elisabeth säljer konstnärsmaterial och håller på med inramning, här finns allt för den konstnärsintresserade.

Det är många som hittar hit, men samtidigt väldigt många som aldrig besökt Elisabeths butik på Marenplan tidigare. Vi på Telgenytt tillhör den sistnämnda.

– Vi har all material för att måla och för att rama in egna tavlor, men det är lite svårt att nå ut, berättar Elisabeth.

Philip Andersson är en av många som känner till den otroligt mysiga butiken och servicen som erbjuds här.

– Idag är jag här för att ordna nytt glas till en tavla som åkte i backen, berättar Philip Andersson.

Men Strand Galleriet har mer att erbjuda. En mysig trappa upp leder till ett vackert inrett rum som inte går att fånga på bild, utan måste ses med egna ögon.

Här har Elisabeth Jansson utställningar flera gånger om året och visar stolt upp sin vackra konst och även anordnar målarkurser.

– På sommaren har vi då sommarutställning och sedan brukar vi även ha målarkurser på andra våningen under vår och höst. Vi bjuder in till kurser där folk får komma hit och lära sig måla, men tyvärr har det inte blivit av under pandemin.

Strand Galleriet fortsätter ännu en trappa upp, våning tre.

Här har Elisabeths man, Mats Blomqvist, en fantastiskt fin ateljé. Mats är målare och konstnär och på tredje våningen visar han gärna upp sin fina konst för den nyfikne.

Påväg ner har vi svårt att ta trapporna raka vägen ner utan att avvika på andra våningen igen, stanna till och njuta av alla konst Strand Galleriet har att erbjuda.

Vad är det som motiverat till att stå här i 33 år Elisabeth ?

Det kul och man tröttnar aldrig. Den sociala biten är väldig rolig, att få träffa folk som man vanligtvis inte får träffa under vardan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2021 00:00

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

KLART: Då börjar dubbdäcksförbudet gälla i Södertälje

2CF4B10E-4F7F-4310-AA5B-5CBADFB3BE33

Turingekorset. Foto: Cc / Alexander Isa

Nu står det klart att det införs ett dubbdäcksförbud vid Birkakorset, Mälarbron och Turingekorset. Beslutet fattades av kommunfullmäktige under måndagen.

Om två år kommer det att gälla ett totalförbud mot att köra bil med dubbdäck på vissa gator i Södertälje, inklusive på Mälarbron.

Bakgrunden är att minska de höga halterna av hälsofarliga PM10-partiklar i luften och bland annat stoppade byggnadsprojekt. Ett av åtgärdsprogrammen för att minska utsläppen är att införa ett dubbdäcksförbud, vilket har fått kritik från flera håll.

Men nu har kommunledningen klubbat igenom förslaget om ett dubbdäcksförbud. Beslutet väntas träda i kraft den första oktober 2025, men de meddelar det nu för att ge invånarna tillräckligt med tid att skaffa nya däck.

Det är dock ännu inte helt fastställt vilka vägar som kommer omfattas av dubbdäcksförbudet och hur det ska implementeras.

Läs även: – Dubbdäckförbudet: Negativa konsekvenser för stadskärnan

Dubbdäcksförbud över Mälarbron börjar gälla den 1 oktober 2025. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors