Företag i fokus:

Tredje vaccindos kan bli aktuellt till hösten

Vaccinmottagningen på Nygatan.

Flera medier har rapporterat att effekten av Pfizers covidvaccin börjar avta redan efter sex månader enligt studier som gjorts. Nu kommer flera rapporter om att en tredje dos kan bli aktuellt till hösten.

– Vi tycker inte att det finns några tydliga studier som talar för att vi kommer behöva göra det än, men vi har en beredskap för det, har Anders Tegnell sagt i ett tidigare pressmeddelande.

Oron över att deltavarianten ska sprida sig har skapat oro världen runt. Nu planerar flera länder, bland annat Tyskland och Storbritannien, ett tredje vaccinationsdos.

Förs ut med är Israel. Israel är först i världen med att vaccinera riskgrupper med ett tredje vaccindos. Kort därefter beslutade även Ungern att följa efter och erbjuder en tredje dos.

För att behålla effekten mot Covid-19 behöver personer en tredje dos för att behålla effekten mot coronaviruset rapporterar läkemedelsbolaget som tillverkar Pfizer.

Men det är delade meningar om detta. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) har man nyligen fastslagit att det inte finns ett behov av en tredje dos för tillfället. I Sverige avvaktar man och menar att man inte ser något behov i nuläget.

 – Vi får avvakta och se. Kanske behövs en tredje dos någon gång i höst. Vi vet inte i dag hur länge det starka skyddet sitter kvar, säger professor Ali Mirazimi vid Karolinska institutet till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2021 00:00

Polisen larmades till Saltskog efter samtal om höga smällar

Polishelikopter

Arkivbild: Shamash Oyal

Natten mot måndag larmades polisen efter rapporter om höga smällar. Flera polisenheter ryckte ut, men kunde inte hitta källan till ljuden.

Strax efter midnatt fick polisen samtal om höga smällar i närheten av Saltskog. Det ledde till en omfattande polisinsats, inklusive hälp av en polishelikopter som bistod med översikt för att söka igenom området.

Men vad som är orsaken till de höga smällarna är fortfarande oklart. Polisen som var på plats hittade inga ledtrådar till händelsen, och ingen person verkar ha skadats. Efter en kort stund kunde polisen lämna platsen.

Enligt uppgifter till Telgenytt kan det handla om att någon har avfyrat fyrverkerier, men detta har inte bekräftats av polisen.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 13:37
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 13:37

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors