Företag i fokus:

Julia Varlis hund bets ihjäl på hunddagis

IMG_7829

Julia Varlis pomeranianhane. Foto: Privat

Hon lämnade in sin hund hunddagiset i Södertälje precis som vanligt, men några timmar senare fick hon ett samtal som ingen hundägare vill höra. Ett par timmar senare dödförklarades Julias pomeranianhane

Det var torsdagen den 22 juli som Julia Varli lämnade sin lilla hund Kenzo på hunddagiset i Södertälje. Det som avvek denna dag var att Kenzo lämnades på ett annat dagis eftersom hans ordinarie hade sommarstängt. Men ett par timmar kom ett samtal som resulterade i att henne pomeranianhane akut skickades till på djursjukhuset i Moraberg.

– Jag var på jobbet när jag fick samtalet från dagisläraren. Hon ringer och berättar att Kenzo har blivit biten av en större hund och ligger i badkaret. Min första tanke var att Kenzo blivit biten i benet, i magen eller fått rivsår, inte mer än så, berättar Julia Varli till Telgenytt.

Julia skyndade sig till hunddagiset, och där möttes hon av en blöt och svårt sargad Kenzo. Varför Kenzo låg i ett badkar är fortfarande oklart för Julia, men när hon anlände lade dagisläraren hunden i bilen, helt blöt och okontaktbar.

– Han var blöt som att jag precis hade duschat honom. Jag åkte direkt till veterinären, och på djursjukhuset i Moraberg tog det bara några minuter för läkaren att informera att han inte klarade sig, berättar Julia.

Hunden Kenzo avled efter att ha attackerats av en större hund på hunddagiset. Foto: Privat

Enligt veterinären hade Kenzo fått ett kraftigt bett i halsen som gick igenom luftstrupen. Hur många bett Kenzo fick kunde inte veterinären svara på, men en teori var att den andra hunden hade tagit tag i Kenzo och skakat om honom som en liten leksak.

Efter dödsbeskedet uppmanade veterinären Julia att anmäla händelsen till polisen. Men när Julia ringde tillbaka till hunddagiset vägrade de att berätta vilken hund som hade bitit Kenzo och vem ägaren till hunden var. Det enda som framkom var att ägarna till den andra hunden var på semester; mer information än så fick Julia Varli aldrig.

Det var inte förrän Julias pappa la upp ett inlägg på en hundgrupp på Facebook som påtryckningarna blev för starka för hunddagiset att stå emot.

– Där gick det helt loss i kommentarsfältet. 590 kommentarer och över 30 delningar. Många reagerade väldigt kraftigt på dagisets hantering av situationen. Flera ringde även in till hunddagiset och krävde att de skulle lämna ut hundägarens nummer, säger hon.

Det tog en hel vecka efter händelsen innan Julia Varli fick upprättelse. Efter starka påtryckningar från allmänheten skickade dagiset hundägarens nummer och betalade även för veterinärskostnaderna, något som dagiset tidigare hade vägrat att göra.

Nu ska Kenzo få sin rättvisa. Julia Varli har polisanmält händelsen och en anmälan om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har upprättats.

– Jag lade över ansvaret på hunddagiset, någon som kan hundar. Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet, säger Julia Varli till Telgenytt.

Hunden Kenzo. Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:18

Astras läkemedel för diabetes har godkänts i Kina

2021_12_AStra

Foto: Cc. 

Södertäljebaserade företaget AstraZeneca har fått sitt läkemedel Xigduo XR godkänt i Kina för behandling av typ 2-diabetes. Ungefär 129 miljoner människor lever med sjukdomen i Kina och kommer nu kunna få behandling som ett komplement till kost och motion.

Xigduo XR, en en gång om dagen-tablett som kombinerar dapagliflozin och metforminhydroklorid förlängd frisättning, har blivit godkänd av Kinas nationella medicinproduktsadministration för behandling av typ 2-diabetes. Detta gör Xigduo XR till den enda fasta kombinationen av sin sort som är godkänd i landet.

Typ 2-diabetes är ett stort hälsoproblem i Kina, med cirka 129 miljoner människor som lever med sjukdomen. Läkemedlet hjälper till att förbättra glykemisk kontroll som ett tillägg till kost och motion. Xigduo XR kan spela en viktig roll för att minska förekomsten av allvarliga komplikationer, såsom hjärtsjukdom och njurskador, som kan orsakas av dålig glykemisk kontroll.

– Personer som lever med typ 2-diabetes har ofta samtidiga sjukdomar som hjärtsvikt och kronisk njursjukdom, vilket leder till kardiorena händelser som är de främsta döds- och sjukhusorsakerna i denna patientpopulation. Detta välkomnade godkännande representerar ett viktigt steg framåt för en bättre hantering av tillståndet, säger Ruud Dobber, verkställande vice president för affärsområdet BioPharmaceuticals på AstraZeneca.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 00:34

Hon blir ny VD och chef för Telgekoncernen

Karin_Medin_ vd_Söderenergi_högupplöst

Pressbild.

I början av 2022 valde den tidigare chefen att lämna rollen för att gå i pension. Nu tar Karin Medin över som ny VD och koncernchefen för Telge AB.

– Karin är en erfaren och mycket skicklig företagsledare. Genom sitt arbete med Söderenergi och sitt engagemang inom Energiföretagen och Svenska Bioenergiföreningen har hon gjort viktiga insatser för omställningen av den svenska energisektorn, säger Alexander Rosenberg (M) styrelseordförande Telge AB, i ett pressmeddelande.

Efter att Juan Copovi-Mena lämnade sin roll som koncernchef för Telgekoncernen och gick i pension förra året, har Jörgen Austler fungerat som tillförordnad koncernchef och VD för Telge AB. Nu tar Karin Medin över ledarskapet för Telgekoncernen efter att ha haft positionen som VD för el- och fjärrvärmebolaget Söderenergi i över tolv år.

– Telge är en spännande koncern med en oerhört viktig och bred verksamhet. Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag tror att jag kan bidra i utvecklingen framåt. Jag är också tacksam över fina år på Söderenergi och lång samverkan inom Södertälje, säger Karin Medin, tillträdande vd för Telge AB och koncernchef för Telgekoncernen.

Karin Medin är en erfaren civilingenjör med gedigen erfarenhet av att leda komplexa verksamheter inom energisektorn. Med sin expertis och erfarenhet ser man fram emot att hon tillträder som VD för Telge AB och koncernchef. Hennes nya befattning kommer att börja den 1 oktober 2023 och förväntas bidra till Telgekoncernens fortsatta utveckling och framgång.

– Vår målsättning för de närmaste åren är att Telgekoncernens verksamheter ska bli klimatneutrala och mer robusta. Detta ska vi åstadkomma utan att tappa fokus på kärnuppgiften att förbättra Södertäljebornas vardag. Karin är helt rätt person att leda den här förändringsresan och jag är glad att hälsa henne välkommen, säger Rosenberg.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2023 12:37
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors