Företag i fokus:

Julia Varlis hund bets ihjäl på hunddagis

IMG_7829

Julia Varlis pomeranianhane. Foto: Privat

Hon lämnade in sin hund hunddagiset i Södertälje precis som vanligt, men några timmar senare fick hon ett samtal som ingen hundägare vill höra. Ett par timmar senare dödförklarades Julias pomeranianhane

Det var torsdagen den 22 juli som Julia Varli lämnade sin lilla hund Kenzo på hunddagiset i Södertälje. Det som avvek denna dag var att Kenzo lämnades på ett annat dagis eftersom hans ordinarie hade sommarstängt. Men ett par timmar kom ett samtal som resulterade i att henne pomeranianhane akut skickades till på djursjukhuset i Moraberg.

– Jag var på jobbet när jag fick samtalet från dagisläraren. Hon ringer och berättar att Kenzo har blivit biten av en större hund och ligger i badkaret. Min första tanke var att Kenzo blivit biten i benet, i magen eller fått rivsår, inte mer än så, berättar Julia Varli till Telgenytt.

Julia skyndade sig till hunddagiset, och där möttes hon av en blöt och svårt sargad Kenzo. Varför Kenzo låg i ett badkar är fortfarande oklart för Julia, men när hon anlände lade dagisläraren hunden i bilen, helt blöt och okontaktbar.

– Han var blöt som att jag precis hade duschat honom. Jag åkte direkt till veterinären, och på djursjukhuset i Moraberg tog det bara några minuter för läkaren att informera att han inte klarade sig, berättar Julia.

Hunden Kenzo avled efter att ha attackerats av en större hund på hunddagiset. Foto: Privat

Enligt veterinären hade Kenzo fått ett kraftigt bett i halsen som gick igenom luftstrupen. Hur många bett Kenzo fick kunde inte veterinären svara på, men en teori var att den andra hunden hade tagit tag i Kenzo och skakat om honom som en liten leksak.

Efter dödsbeskedet uppmanade veterinären Julia att anmäla händelsen till polisen. Men när Julia ringde tillbaka till hunddagiset vägrade de att berätta vilken hund som hade bitit Kenzo och vem ägaren till hunden var. Det enda som framkom var att ägarna till den andra hunden var på semester; mer information än så fick Julia Varli aldrig.

Det var inte förrän Julias pappa la upp ett inlägg på en hundgrupp på Facebook som påtryckningarna blev för starka för hunddagiset att stå emot.

– Där gick det helt loss i kommentarsfältet. 590 kommentarer och över 30 delningar. Många reagerade väldigt kraftigt på dagisets hantering av situationen. Flera ringde även in till hunddagiset och krävde att de skulle lämna ut hundägarens nummer, säger hon.

Det tog en hel vecka efter händelsen innan Julia Varli fick upprättelse. Efter starka påtryckningar från allmänheten skickade dagiset hundägarens nummer och betalade även för veterinärskostnaderna, något som dagiset tidigare hade vägrat att göra.

Nu ska Kenzo få sin rättvisa. Julia Varli har polisanmält händelsen och en anmälan om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har upprättats.

– Jag lade över ansvaret på hunddagiset, någon som kan hundar. Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet, säger Julia Varli till Telgenytt.

Hunden Kenzo. Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:18

INSÄNDARE: – ”Vi minns det fruktansvärda torråret 2018”

Tage Gripenstam

Foto: Shamash Oyal.

Vi minns det fruktansvärda torråret 2018 – med stora problem för bland annat vår viktiga livsmedelsproduktion – när blir det likadant igen – 2023?

En ide kom för en tid sedan från några lantbrukare inom ramen för LRF om att återföra renat vatten från Himmerfjärdssverket till naturlandskapet. Idén kom samtidigt som samtalen startade om den nya anslutningen av recipienter bland annat i Hölö tätort till Himmerfjärdsverket. Skälet var bland annat när det nu ska grävas för VA så vore det lämpligt och kostnadseffektivt att samtidigt lägga ned en returledning. Varför ska rent vatten pumpas ut i Himmerfjärden i stället för att komma till nytta genom kontrollerad återförsel till olika delar av naturen. 

Miljö och klimat

Åtgärden är sannolikt bra både för den biologiska mångfalden, klimatet genom minskade koldioxidutsläpp, möjligheter att använda vattnet vid vattenbrist för bevattning och för brandbekämpning. Dessutom bidrar vattensamlingar och ytvatten till att stabilisera grundvattnet. Med andra ord många fördelar med en sådan/a åtgärd/er.

(Annonslänk)

Att återföra vatten på det här sättet (istället för att invänta regnet) är en komplicerad process och innebär stora investeringar som kräver en utredning inför en sannolik vattendom. 

Iden

Det behöver därför göras en gedigen utredning av denna möjlighet, det finns flera intressenter ägarkommuner, lantbruket, brandförsvaret, länsstyrelsen, naturintressen med flera. Vår bedömning är att det vore långsiktiga stora samhällsnyttor, det skulle stärka vår beredskap, gynna naturvärden, livsmedelsproduktionen och den viktiga vattentillgången. Med andra ord värt en större investering. Viktigt är att skicka med att detta inte är en fråga enbart för VA-kollektivet.

Centerpartiet föreslår därför att Södertälje kommun tar initiativ till en utredning för att pröva möjligheten och finansieringen av att återföra renat vatten från Himmerfjärdsverket i naturlandskapet.

För Centerpartiet

Tage Gripenstam,
gruppledare, Centerpartiet 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Lärare riskerar varning – Vägrade säga ”hen” till elev

Waldorf-Solviken

Solvikskolan i Järna. Foto: Creative Commons

En lärare på en Waldorfskola i Järna riskerar att få en varning efter att ha vägrat använda pronomenet ”hen” för en ickebinär elev. Skolinspektionen har lämnat ärendet till Lärarnas ansvarsnämnd och anser att läraren visat sig mindre lämplig att bedriva undervisning genom att bryta mot skolans policy.

Den omskrivna läraren, Selma Gamaleldin, blev avskedad från Waldorfskolan Solvikskolan i Järna efter att ha vägrat kalla en elev för ”hen” på begäran av en av föräldrarna. Händelserna, som utspelades under 2020 och 2021, anmäldes till Diskrimineringsombudsmannen (DO) som beslutade att skolan skulle betala 150 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.

Läraren – som är engagerad i Kristna värdepartiet – har efter händelsen gått ut i media och försvarat sitt agerade med sin tro och menar att det bara finns två biologiska kön och två pronomen kopplade till dem. Efter en utredning har Skolinspektionen föreslagit en varning för läraren och anser att hennes vägran att använda elevens pronomen under en längre period gör henne mindre lämplig som lärare.

– Det handlar i slutändan om en lärare ska tillerkännas grundläggande mänskliga rättigheter, som religionsfrihet och yttrandefrihet. Även om man inte delar lärarens tro eller inställning bör det vara en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, skriver Skandinaviska Människorättsadvokaterna i ett inlägg på Facebook.

Lärarens juridiska ombud ifrågasätter Skolinspektionens beslut och argumenterar för lärarens grundläggande mänskliga rättigheter, såsom religionsfrihet och yttrandefrihet. De menar att detta är en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, oavsett inställning till lärarens tro.

– Det ska även framhållas att det sjuåriga barnet enligt vår klient aldrig själv uttryckt till läraren att det vill bli kallat något annat än sitt biologiska kön, endast vårdnadshavaren har gett uttryck för detta. Barnet självt har inte hörts i tillräcklig utsträckning, vilket kan strida mot Barnkonventionen, skriver lärarens juridiska ombud.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 15:15
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 11:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors