Företag i fokus:

Julia Varlis hund bets ihjäl på hunddagis

IMG_7829

Julia Varlis pomeranianhane. Foto: Privat

Hon lämnade in sin hund hunddagiset i Södertälje precis som vanligt, men några timmar senare fick hon ett samtal som ingen hundägare vill höra. Ett par timmar senare dödförklarades Julias pomeranianhane

Det var torsdagen den 22 juli som Julia Varli lämnade sin lilla hund Kenzo på hunddagiset i Södertälje. Det som avvek denna dag var att Kenzo lämnades på ett annat dagis eftersom hans ordinarie hade sommarstängt. Men ett par timmar kom ett samtal som resulterade i att henne pomeranianhane akut skickades till på djursjukhuset i Moraberg.

– Jag var på jobbet när jag fick samtalet från dagisläraren. Hon ringer och berättar att Kenzo har blivit biten av en större hund och ligger i badkaret. Min första tanke var att Kenzo blivit biten i benet, i magen eller fått rivsår, inte mer än så, berättar Julia Varli till Telgenytt.

Julia skyndade sig till hunddagiset, och där möttes hon av en blöt och svårt sargad Kenzo. Varför Kenzo låg i ett badkar är fortfarande oklart för Julia, men när hon anlände lade dagisläraren hunden i bilen, helt blöt och okontaktbar.

– Han var blöt som att jag precis hade duschat honom. Jag åkte direkt till veterinären, och på djursjukhuset i Moraberg tog det bara några minuter för läkaren att informera att han inte klarade sig, berättar Julia.

Hunden Kenzo avled efter att ha attackerats av en större hund på hunddagiset. Foto: Privat

Enligt veterinären hade Kenzo fått ett kraftigt bett i halsen som gick igenom luftstrupen. Hur många bett Kenzo fick kunde inte veterinären svara på, men en teori var att den andra hunden hade tagit tag i Kenzo och skakat om honom som en liten leksak.

Efter dödsbeskedet uppmanade veterinären Julia att anmäla händelsen till polisen. Men när Julia ringde tillbaka till hunddagiset vägrade de att berätta vilken hund som hade bitit Kenzo och vem ägaren till hunden var. Det enda som framkom var att ägarna till den andra hunden var på semester; mer information än så fick Julia Varli aldrig.

Det var inte förrän Julias pappa la upp ett inlägg på en hundgrupp på Facebook som påtryckningarna blev för starka för hunddagiset att stå emot.

– Där gick det helt loss i kommentarsfältet. 590 kommentarer och över 30 delningar. Många reagerade väldigt kraftigt på dagisets hantering av situationen. Flera ringde även in till hunddagiset och krävde att de skulle lämna ut hundägarens nummer, säger hon.

Det tog en hel vecka efter händelsen innan Julia Varli fick upprättelse. Efter starka påtryckningar från allmänheten skickade dagiset hundägarens nummer och betalade även för veterinärskostnaderna, något som dagiset tidigare hade vägrat att göra.

Nu ska Kenzo få sin rättvisa. Julia Varli har polisanmält händelsen och en anmälan om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har upprättats.

– Jag lade över ansvaret på hunddagiset, någon som kan hundar. Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet, säger Julia Varli till Telgenytt.

Hunden Kenzo. Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:18

Yassar Bisse bjuder behövande på mat under midsommar

IMG_2148

Foto: Alexander Isa

Trots att han var nära att sälja sin verksamhet, har Yassar Bisse bestämt sig för att fortsätta satsa på företaget som han framgångsrikt drivit i cirka fem år. Som ett sätt att ge tillbaka till samhället, har han nu beslutat att bjuda behövande på mat under kommande midsommar.

– På midsommarafton den 23 juni mellan klockan 13:00 och 14:00 bjuder vi på Lion Bar de första 50 gästerna till en gratis midsommarlunch, säger Yasar Bisse till Telgenytt.

Enligt Bisse finns det många behövande människor i Södertälje som vanligtvis inte syns.

Med sitt initiativ att bjuda 50 första gästerna på mat under midsommar vill Yassar Bisse ge en hjälpande hand och erbjuda en stunds njutning för dem som annars kanske inte har möjlighet till en festlig måltid.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till samhälle, säger han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 00:17

Gängkriminell dömd för hot mot vittne i rättegång

tingsrätt

Arkivbild: Alexander Isa.

En gängkriminell hotade ett vittne i en rättegång i tingsrättens lokaler i Södertälje. Nu har hovrätten fastställt mannens dom som överklagades till fängelse i två månader.

Efter att ha vittnat i en rättegång i september 2021, där hans bror var offer för ett rån, lämnade mannen rättssalen och satte sig på en bänk bredvid sin far, som också skulle ge sitt vittnesmål.

Enligt uppgifter följde den åtalade mannen målsäganden ut från rättegångssalen och hotade honom med hotfulla kommentarer. Vittnet bekräftade hotet i tidiga polisförhör och även en socialsekreterare som var närvarande under rättegången bevittnade stämningen utanför rättssalen. Bland annat ska mannen ha sagt ”Du bor i Saltskog, samma område som jag bor i, vänta så ska du få se” och ”Vi bor på
samma område och du kommer inte komma undan
”.

Tingsrätten bedömde hotet som allvarligt och den åtalade mannen dömdes för övergrepp i rättssak. På grund av hans brottsliga bakgrund och bedömningen att frivårdsstraff inte var lämpligt för honom, fick han två månaders fängelse och förverkade två månader av sin villkorliga frigivning. Hovrätten har nu fastställt domen efter överklagande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2023 14:51
Senast uppdaterad: 19 juni 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors