Företag i fokus:

BILDEXTRA: 8 olika bränder på två veckor – 21 bilar förstörda ”Ingen bryr sig”

Foto: Telgenytt

Senaste tidens bilbränder skapar oro på flera orter i Södertälje. Totalt har det rapporterats 8 olika bilbränder på fyra olika platser i Södertälje. Nu uttrycker boende sin oro i de utsatta områden.

– Vi som bor i området är trötta på bilbränderna. Men folk utifrån rycker på axlarna bara, ingen utanför bryr sig när det inte drabbar dem själva, säger en som bor i Fornhöjden.

Totalt har 21 bilar förstörts i bilbränder vecka 30 och 31 i Fornhöjden, Västergård, Geneta och Lina Hage.

– Jag förstår inte varför man gör det här, man förstör för alla i området. Jag har ingen bil men flera grannar är oroliga att något ska hända deras egna bilar. Någon måste sätta stopp för det här, säger en annan som bor i Fornhöjden.

Fornhöjden 10 bilbränder

Geneta 4 bilbränder

Västergård 4 bilbränder

Lina Hage 3 bilbränder

Natten till onsdag – 5 bilar i brand i Fornhöjden

Larm om bilbrand i Geneta

Foto: Shamash Oyal/Telgenytt

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2021 00:00

Nu kan du nominera till kommunens årliga utmärkelse

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Känner du någon person, en förening eller ett företag som aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor? Då ska du passa på att nominera ditt förslag till utmärkelsen.

Varje år tilldelas utmärkelsen ”Södertäljes hållbarhetspris” med syfte att uppmärksamma och uppmuntra insatser som främjar hållbar utveckling i kommunen.

År 2022 stod Vårdinge folkhögskola, Brf Manegen och Lebi Skol If som finalister när utmärkelsen skulle delas ut. Samtliga ansågs vara finalister som aktivt arbetar för att främja och arbeta med den hållbara utvecklingen i kommunen. Men Brf Manegen stack ut i sitt arbete med att energieffektivisera och elektrifiera och tilldelades utmärkelsen.

Nomineringen är öppen fram till den 13 november 2023, och vinnaren kommer att presenteras under Södertälje Science Week i början av februari 2024.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 12:56
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 12:56

Södertäljebo åtalas – Försökte muta Kriminalvårdare

Kriminalvarden-1

Bild/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En 19-åring Södertäljebo, som sitter fängslad för en rad andra brott, åtalas för mutbrott. Han misstänks ha försökt muta anställda på en anstalt att smuggla in narkotika mot ekonomisk ersättning.

Det var under sommaren som en man, som satt frihetsberövad på häktet i Östergåker, försökte övertala två kriminalvårdare att smuggla in ”zatla,” som han kallade det, vilket betyder narkotika och är ett vanligt ord som används i hela Nordafrika.

Den 19-årige mannen från Södertälje dömdes i juli till 3 års fängelse för flera brott, inklusive rån, olaga frihetsberövande och människorov. Dessutom har han tidigare blivit dömd för barnpornografibrott.

På häktet i Österåker erbjöd han kriminalvårdarna en månadslön som ekonomisk ersättning mot besväret att smuggla in narkotika, något som kriminalvården istället valde att anmäla. Nu har riksenheten mot korruption väckt åtal mot Södertäljebon, där han misstänks för två fall av givande av muta genom att ha erbjudit kriminalvårdarna otillbörlig förmån i form av en månadslön.

I förhör nekar 19-åringen det misstänkta brottet och menar bland annat att han inte har ekonomiska tillgångar för att kunna erbjuda en månadslön som ersättning.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors