Företag i fokus:

Södertälje Båtklubb – En rofylld plats för Hans och Lasse

Hans Wassberg och Lasse Karlsson

Här på Båtklubb i Södertälje träffas vänner Hans Wassberg och Lasse Karlsson för att njuta av solen, sällskapet och tränar med att åka radiostyrda segelbåtar.

Lasse Karlsson, som varit medlem på båtklubben i över 50 år, och vännen Hans Wassberg, medlem i båtklubben i cirka 15 år, träffas här varje tisdag och tränar i att köra radiostyrda segelbåtar.

En sport som slagit igenom stort i Sverige.

– När man började tillverka båtarna så trodde man att de skulle bli ungefär 400 båtar byggda. Men efter tre år fanns det 22.000 och idag finns det säker 40.000 båtar, säger Lasse Karlsson till Telgenytt.

I Sverige finns det ungefär 100 båtar som tävlar i riksranking som består av 8 kappsegling i bland annat Göteborg, Malmö och Stockholm. Reglerna är den samma som om de största seglingarna i världen och här kan man hitta tävlande i alla åldrar.

Lasse och Hans är två av dessa som är med och tävlar.

– Vi seglar även Nordiska mästerskapet SM och nästa år ska vi arrangera VM i Nynäshamn, säger Lasse.

Det hela började med att Lasse Karlsson blev protesopererad för flera år sedan vilket gjorde det svårt för honom att åka ut ensam med sin egna båt. Men när han en dag fick ett starkt behov av segla kom han på iden om att köpa en radiostyrd segelbåt.

Hans radiostyrda segelbåt skapade nyfikenhet och intresse hos vänner på båtklubben, vilket ledde till att flera följde efter. Nu är dem cirka 10 vänner som har egna radiostyrda segelbåtar och här på båtklubben i Södertälje tränar vännerna på en permanent bana varje tisdag.

Just den här dagen är Hans och Lasse själva och åker med sina radiostyrda segelbåtar.

– Varje tisdag klockan 17 träffas vi här ett gäng vänner. Idag är är det bara vi två, men det funkar lika bra, säger Hans Wassberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2021 00:00

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors