Företag i fokus:

Här berättar ungdomarna om vaccinet ”Jag kommer ta vaccinet ”

I juni beslutade Folkhälsomyndigheten att ungdomar födda 2005 eller tidigare ska erbjudas vaccin.

Vaccinet, bland annat Pfizer, är godkänt ned till 12 år och kommer erbjudas till 16-17 åringar med start i augusti. Samtidigt meddelade FHM att det inte finns anledning att tro att det skulle kunna orsaka allvarliga biverkningar för ungdomar.

Läs även: Grönt ljus – Vaccination för ungdomar startar i augusti

Telgenytt ställde sig frågan: Hur många av Södertäljes ungdomar kommer att ta vaccinet? Vi frågade några för att få svar.

-Ja, jag ska boka för att ta vaccinet. Varför jag kommer ta den är bland annat för kunna resa och kunna gå ut till stan utan att tänka på konsekvenserna, säger Oliva Jervfors till Telgenytt.

– Jag kommer inte ta vaccinet för att jag känner inte att jag behöver det. Pappa är i riskgruppen har tagit vaccinet, säger Samuel Hanni.

– Jag har tagit första dosen och det har jag gjort för att jag vill skydda mina äldre som är i riskgruppen. Nästan hela min släkt har tagit vaccinet, berättar Elin Brolin.

– Mina föräldrar är i riskgruppen och tagit vaccinet, men jag har inte tagit den än. Jag har hört dåligt om den, förhoppningsvis kommer jag att ta den när den har förbättrats, berättar Gabriel Yacoub.

Reporter: Marcus Barsa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 augusti 2021 00:00

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors