Företag i fokus:

Ingen Södertäljefestival i år – Men Färg på Stan gör Succé

Erik Hanzon projekt- och kommunikationsansvarig på Södertälje City.

Södertäljefestivalen ställs in ännu ett år. Beslutet togs av Södertälje Citys styrelse tidigare i år på grund av den rådande pandemin.

– Vi inte haft möjlighet att göra festivalen i år på grund av pandemin, säger Erik Hanzon projekt- och kommunikationsansvarig på Södertälje City.

Att anordna en festival är inget som görs över en natt. En festival som besöks av tusentals människor kräver lång och noggrann planering och pågrund av det osäkra läget valde Södertälje City tidigare i år att meddela att Södertäljefestivalen 2021 ställs in.

– Det är inget roligt beslut att ta förstås, festivalen uppskattas av många. Det är dock en stor apparat som kräver mycket förarbete och planering, säger Erik Hanzon till Telgenytt.

Södertälje City – Södertäljefestivalen vilar i år

Här har ledningen istället valt att satsat på bland annat ”Färg på Stan” och använt stadskärnan som arena för värdefulla aktiviteter som exempelvis ljuspromenaden i centrum, dekorera på oväntade sätt, bjuda in olika konstnärer och göra färgglada och spännande inslag i centrum.

Ambitionen är att ta fram något som aldrig gjorts tidigare i Södertälje.

– Vi vill sätta extra färg på stan – och samtidigt lyfta det fina som redan finns. Genom att dekorera på oväntade sätt, bjuda in olika konstnärer och göra allt lätt att hitta på hemsidan välkomnar vi dig till nya färgglada och spännande inslag i centrum, sa Lena Raattamaa marknadsansvarig på Södertälje City i ett pressmeddelande i juni.

Färg på Stan är en slags gratis utställning under sommaren (jun-aug) som Södertäljebor kan besöka helt på egna villkor. Ett exemplet på en utställning år Kringelpandan som Södertälje City placerade vid Marenplan tidigt under sommaren.

– Kringelpandan har blivit kärleksbombad av mängder av barn och det har varit jätteroligt att se. Vi har haft ganska mycket besökare i centrum under sommaren och vi har velat göra det så roligt som möjligt att vara här trots läget med restriktioner, säger Erik Hanzon.

– Nu börjar allt tack och lov se bättre ut, och vi är öppna för möjligheten att anordna några enklare men ändå roliga evenemang i centrum. Vi har inget klart ännu men om vi hittar något som känns rätt så hoppas vi kunna presentera det i centrum inom kort, avslutat Erik Hanzon på Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

Pryloteket invigt – Ett bibliotek för prylar

IMG_0258

Foto: Alexander Isa

Södertälje introducerar Pryloteket, en unik tjänst där invånare kostnadsfritt kan låna allt från fritidsprylar till hushållsartiklar, främjande av återanvändning och en hållbar livsstil.

(Annonslänk)

Pryloteket, Södertäljes senaste initiativ beläget på övervåningen i Lunagallerian, erbjuder bibliotekskortsinnehavare möjligheten att låna begagnade prylar för hem och fritid utan kostnad.

Detta innovativa koncept, tänkt som ett bibliotek för prylar, har som mål att uppmuntra återanvändning och bidra till en mer hållbar konsumtion. Prylarna, som alla är donerade av Södertäljebor, spänner över en bred kategori och lånas ut ”i befintligt skick”, med en uppmaning till låntagare att själva bedöma prylarnas funktionalitet.

Pryloteket i Lunagallerian
Foto: Alexander Isa

Det underliggande budskapet är tydligt: genom att låna och donera prylar, istället för att ständigt köpa nytt, kan vi tillsammans minska miljöpåverkan och främja en cirkulär ekonomi. Förutom att stödja miljövänliga vanor, siktar Pryloteket på att berika invånarnas fritid med tillgång till prylar som annars kan vara kostsamma eller svåra att få tag på.

Initiativet är ett samarbete mellan flera kommunala enheter i Södertälje, inklusive Telge Återvinning och kultur- och fritidskontoret, samt stadens invånare. Med ambitionen att etablera Pryloteket som en långsiktig service för kommunens boende, lyfter projektet fram vikten av gemenskap och delad ansvarskänsla för vår planet och dess resurser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 april 2024 23:11

Bariq Kassir siktar mot nya utmaningar – säljer Croc’s Inn

DSC_0017-2

Bariq Kassir, ägaren av Croc’s Inn
Foto: Shamash Oyal

Bariq Kassir, entreprenören som andats liv i Södertäljes nöjesliv genom Croc’s Inn, annonserar nu försäljningen av sin verksamhet för att utforska nya horisonter.

Med en akademisk bakgrund inom ekonomi och IT har Bariq Kassir visat att framgång inte bara handlar om att gå framåt i yrkeslivet utan även om att följa sina passioner.

– Att omvandla idéer till verklighet är en konst som jag brinner för, och ett av mina största projekt har varit att förvandla en bortglömd plats till något levande och pulserande. Croc’s Inn var en död hörna, men med envishet, vision och fantastiska medarbetare har vi förvandlat den till Södertäljes bästa restaurang och partykrog, säger ägaren Kassir till Telgenytt.

Croc’s Inn på Badhusgatan 3 ute till försäljning.
Foto: Shamash Oyal

Genom att investera tid, pengar och energi har han lyckats återställa Croc’s Inns forna glans som en pulserande restaurang och partykrog. Med ett team av engagerade medarbetare vid sin sida har Kassir skapat en plats där Södertäljes invånare kan samlas för att njuta av god mat, levande musik, och varandras sällskap. Croc’s Inn har blivit en symbol för gemenskap och underhållning, något som speglas i både gästernas uppskattning och de positiva recensionerna som följt.

– Att se gästerna njuta och läsa positiva recensioner är belöningen för det hårda arbetet, säger han

Nu när Kassir vänder blicken mot nya utmaningar och möjligheter, står Croc’s Inn inför ett vägskäl. Med ingen bindande avtal med bryggerier eller lån erbjuds framtida ägare en unik möjlighet att fortsätta bygga på det framgångsrika konceptet, med ett krav från Kassir att essensen av Croc’s Inn – inklusive dess namn och satsning på livemusik – bevaras.

Bariq Kassir är här tillsammans med kvällens DJ en fredagkväll.
Foto: Shamash Oyal

– Att bevara det som har gjort krogen så framgångsrik är avgörande för att fortsätta erbjuda invånarna i Södertälje och besökare en minnesvärd upplevelse, säger Bariq Kassir.

Kassir står inför ett nytt kapitel där han ska utforska nya projekt, motiverad av en amerikansk investerare och affärsman som ofta betraktas som historiens mest framstående investerare.

– Nästa steg för mig är att sälja Croc’s Inn och ge mig in i nya äventyr och utmaningar. Som Warren Buffett en gång sa: ”Riskera aldrig mer än du har råd att förlora och investera alltid med förnuft.” Att gå vidare är ett naturligt steg att ta och jag är redo för nästa kapitel, säger han.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors