Företag i fokus:

Syrianska förstärker laget – Värvar 21-åringen Markos Issa

Igår presenterade Syrianska ännu ett förvärv, 21 åringen Markos Issa värvas från Enskede IK. Syrianskas medieansvarig Andrew Moro var först med att intervju 21-åringen som Telgenytt fått ta del av.

Välkommen till Syrianska, Markos! Hur känns det att vara här?
– Tack, det känns jättekul att vara här och att få träffa laget. Det är en skön stämning och bra nivå här på allt.

Kan du ge en kort presentation av dig själv för?
– Jag är en stor anfallare som är bra på att skapa chanser och även att driva med bollen uppåt. En poänggörare, skulle jag säga.

Varför valde du att komma till just Syrianska?
– Det har varit ett mål sedan man var ett litet barn, man har alltid sett Syrianska som favoritlaget i Sverige. Det är laget man verkligen vill spela för. När Syrianska hörde av sig så tveka jag inte.

Hur känner du att du har kommit in i laget?
– Det har gått bra. Matchtempot är inte riktigt där än men grabbarna har tagit emot mig på ett jättebra sätt. De har varit schyssta och trevliga, så allt känns toppen.

Vad är dina förväntningar på laget i år?
– Det är att man utvecklas helt enkelt, och att laget ska spela fin fotboll där vi strävar efter att hela tiden bli bättre.

Tyvärr har vi haft en oerhört dyster svit där vi inte har vunnit på sex raka matcher. Hur ska hi vända på det här?
– Det är jätteviktigt att vara positiva och inte klanka ner på varandra. Alla lag hamnar i svackor, fortsätter vi jobba hårt så är jag övertygad på att vi kommer ur den här svackan. Man ska inte trycka ner varandra, man ska jobba som ett lag. Så småningom kommer det att släppa.

Några sista ord till supportrarna?
– Nu när vi har hamnat i den här svackan så hoppas jag verkligen att ni är på plats för att stötta oss på lördag. Vi behöver mer er mer än någonsin. Vi kommer att ta en trea på lördag, det är jag säker på.

Text: Andrew Moro – Media ansvarig Syrianska Fc

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

Tung förlust för Nordic efter första kvalmatchen

IMG_6342

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

I det första kvalmötet till Superettan tog Örgryte ledningen med en seger mot Nordic United FC på torsdagen, vilket ställer Södertäljeklubben i en tuff position inför returmötet på söndag.

Nordic United stod inför en tuff utmaning i torsdagens kvalmatch mot Örgryte IS på Södertälje fotbollsarena. Örgryte, som avslutade superettan med två raka segrar, ställdes mot ett formstarkt Nordic med 8 raka vinster i division 1.

Trots en jämn första halvlek med nära målchanser från båda sidor, inklusive en vass räddning av Nordic Uniteds målvakt Dejan Garaca och ett nära skott från Edi Sylisufaj, lyckades Örgryte bryta dödläget i matchens 78:e minut. Örgrytes Sargon Abraham spelade fram Noah Christoffersson, vars 1-0 mål avgjorde matchen.

Nu står Nordic United inför en utmaning i returmötet på Gamla Ullevi, där de måste vända på matchserien för att hålla drömmen om avancemang till Superettan vid liv. Samtidigt slutade parallella kvalmatchen mellan Skövde AIK och Falkenberg i en dramatisk 2-2 efter en sen kvittering från Falkenberg.

Returmötena för båda lagen äger rum på söndag.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 23:20
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 19:32

SD: Vi värnar om kärnverksamheten

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Vi sverigedemokrater slår vakt och värnar om kärnverksamheten. I en tid då otrygghet, ekonomisk kris och kriminalitet härjar i vårt land är det viktigare än någonsin att kommunens kärnverksamhet fungerar som den ska. Det är viktigt att vi politiker gör sansade satsningar och besparingar i osäkra tider, men samtidigt tillgodose en trygg och värdig tillvaro för alla Södertäljeborna.

Vi har i vår budget presenterat olika förslag där vi gör besparingar och omprioriteringar för att kunna i sin tur satsa stenhårt på vår välfärd. Dessa besparingar kommer innebära att kommunen kan fokusera på att höja kvalitén för kärnverksamheten utan att behöva kompromissa i en ekonomiskt svår tid.

Vi har många äldre i vår kommun som har väldigt begränsade ekonomiska medel. Därför anser vi att det är vanskligt att kommunen nu väljer att höja taxorna och avgifterna för matlådor för några av våra mest utsatta i samhället. Vi väljer därför att ha kvar taxorna och avgifterna för matlådor på samma nivå som 2023. Att se ett lyft för Södertäljes undersköterskor är vidare också något vi kommer kämpa för. Därför har vi i vår budget valt att satsa över 20 miljoner kronor över 3 år för att anställa fler undersköterskor och omsorgsarbetare.

Södertäljes undersköterskor och omsorgsarbetare utgör stommen i arbetet för att tillhandhålla en ändemålsmässig och kvalitativ omsorg för våra äldre och behövande.

Vi anser att den socialdemokratiskt styrda socialnämndens förslag om att lägga ner kommunens enda skyddade boende för kvinnor är ett misstag. Kvinnor och barn som råkar ut för våld i hemmet eller i nära relationer måste ha en plats där de kan fly till och ha en trygg plats. Kvinnojouren Annfrid är en viktig del i arbetet att erbjuda våldsutsatta kvinnor lokalt skyddat boende. Även om kommande år blir präglat av ekonomiska prövningar, får det inte ske på bekostnad av utsatta människors trygghet. 

”Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter”

Södertälje kommun har fattat beslut om omfattande renoveringar av fastigheterna där Luna köpcenter är inkorporerat. Den ska först rivas för att sen byggas upp igen för miljardbelopp. Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter under flera års tid. Resurser som vi anser bättre bör nyttjas till annat.

Därför anser vi att arbetet bör fokusera på att förberedas för byggrätter som kommunen sedan kan sälja. På detta sätt behöver kommunen inte lägga ner lika mycket tid och energi samt resurser och lån på något som privata aktörer kan göra lika bra. Kommunen ska inte äga och driva köpcenter, enligt Sverigedemokraterna.

Alla dessa satsningar på kärnverksamheten är möjliga för att vi har valt att prioritera kommunens huvuduppgifter och ta bort lyxsatsningar. Politik handlar om att prioritera, och vi till skillnad från den politiska majoriteten har valt att lägga pengar på vad som faktiskt är kärnverksamheten.

Andreas Birgersson,
Gruppledare Sverigedemokraterna i Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 20:30
Senast uppdaterad: 23 november 2023 20:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors