Företag i fokus:

Syrianska förstärker laget – Värvar 21-åringen Markos Issa

Igår presenterade Syrianska ännu ett förvärv, 21 åringen Markos Issa värvas från Enskede IK. Syrianskas medieansvarig Andrew Moro var först med att intervju 21-åringen som Telgenytt fått ta del av.

Välkommen till Syrianska, Markos! Hur känns det att vara här?
– Tack, det känns jättekul att vara här och att få träffa laget. Det är en skön stämning och bra nivå här på allt.

Kan du ge en kort presentation av dig själv för?
– Jag är en stor anfallare som är bra på att skapa chanser och även att driva med bollen uppåt. En poänggörare, skulle jag säga.

Varför valde du att komma till just Syrianska?
– Det har varit ett mål sedan man var ett litet barn, man har alltid sett Syrianska som favoritlaget i Sverige. Det är laget man verkligen vill spela för. När Syrianska hörde av sig så tveka jag inte.

Hur känner du att du har kommit in i laget?
– Det har gått bra. Matchtempot är inte riktigt där än men grabbarna har tagit emot mig på ett jättebra sätt. De har varit schyssta och trevliga, så allt känns toppen.

Vad är dina förväntningar på laget i år?
– Det är att man utvecklas helt enkelt, och att laget ska spela fin fotboll där vi strävar efter att hela tiden bli bättre.

Tyvärr har vi haft en oerhört dyster svit där vi inte har vunnit på sex raka matcher. Hur ska hi vända på det här?
– Det är jätteviktigt att vara positiva och inte klanka ner på varandra. Alla lag hamnar i svackor, fortsätter vi jobba hårt så är jag övertygad på att vi kommer ur den här svackan. Man ska inte trycka ner varandra, man ska jobba som ett lag. Så småningom kommer det att släppa.

Några sista ord till supportrarna?
– Nu när vi har hamnat i den här svackan så hoppas jag verkligen att ni är på plats för att stötta oss på lördag. Vi behöver mer er mer än någonsin. Vi kommer att ta en trea på lördag, det är jag säker på.

Text: Andrew Moro – Media ansvarig Syrianska Fc

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Boende och krögare besvikna – ”Det händer ingenting”

Yasar-Bisse

Foto: Alexander Isa

Boende på Järnagatan och Yasar Bisse, ägaren av Lion Bar i Södertälje, uttrycker missnöje över kommunens brist på åtgärder för att förbättra belysningen på gatan, trots upprepade påpekanden.

Yasar Bisse, som har drivit Lion Bar i flera år på Järnagatan i centrala Södertälje, har upprepade gånger framfört behovet av bättre belysning på gatan.

Redan under sommaren påtalade han detta för kommunen och fick medhåll från flera företag på adressen samt boende, men flera månader senare har inga åtgärder vidtagits. Bisse understryker att välbelysta gator inte bara skapar en mer inbjudande miljö för lokala verksamheter utan också ökar tryggheten, något som stöds av olika studier.

Dock möts hans försök till dialog med kommunen av vad han uppfattar som ignorans.

– Det finns ingen belysning alls på delar av Järnagatan sedan i somras. Jag har hört av mig vid flera tillfällen för att få gatan upplyst, men det händer ingenting. Det uppfattas otryggt att gå på Järnagatan och det är oerhört tråkigt att det ska behöva vara så. En upplyst gata är trevligare för alla, säger Yasar Bisse och tittar ut mot den mörka gågatan utanför hans verksamhet.

En del av sträcka på Järnagatan är mörk och uppfattas, enligt lokala företagare, som otrygg.

Vid det senaste samtalet med kommunen blev Bisse denna gång hänvisad till Telge Nät istället, och utan några vidare framsteg i frågan. Denna upplevda brist på engagemang och respons från kommunens sida har lett till frustration för företagaren.

När Telgenytt kontaktade Södertälje kommuns kontaktcenter för vägledning till rätt avdelning som hanterar felanmälningar gällande gator och belysning, hänvisade det till en länk för felanmälan. Där framgår det att ett ärendet på Järnagatan registrerades först i mitten på föregående månad, men att det sedan skickades vidare till en annan aktör.

– Jag kontaktade kommunen flera månader i förväg, både i juli och i augusti, innan Södertäljefestivalen. Att ärendet registrerades för knappt en månad sedan är nonchalerande, säger Yasar Bisse.

– Det är elfel som Telge Nät jobbar med, skriver Jan Haraldsson, trafikingenjör på kommunen, i ett mail till Telgenytt under onsdagen.

En annan del av Järnagatan. Här lyser gågatan upp med både gatubelysning och julbelysning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 13:06
Senast uppdaterad: 23 november 2023 13:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors