Företag i fokus:

Syrianska förstärker laget – Värvar 21-åringen Markos Issa

Igår presenterade Syrianska ännu ett förvärv, 21 åringen Markos Issa värvas från Enskede IK. Syrianskas medieansvarig Andrew Moro var först med att intervju 21-åringen som Telgenytt fått ta del av.

Välkommen till Syrianska, Markos! Hur känns det att vara här?
– Tack, det känns jättekul att vara här och att få träffa laget. Det är en skön stämning och bra nivå här på allt.

Kan du ge en kort presentation av dig själv för?
– Jag är en stor anfallare som är bra på att skapa chanser och även att driva med bollen uppåt. En poänggörare, skulle jag säga.

Varför valde du att komma till just Syrianska?
– Det har varit ett mål sedan man var ett litet barn, man har alltid sett Syrianska som favoritlaget i Sverige. Det är laget man verkligen vill spela för. När Syrianska hörde av sig så tveka jag inte.

Hur känner du att du har kommit in i laget?
– Det har gått bra. Matchtempot är inte riktigt där än men grabbarna har tagit emot mig på ett jättebra sätt. De har varit schyssta och trevliga, så allt känns toppen.

Vad är dina förväntningar på laget i år?
– Det är att man utvecklas helt enkelt, och att laget ska spela fin fotboll där vi strävar efter att hela tiden bli bättre.

Tyvärr har vi haft en oerhört dyster svit där vi inte har vunnit på sex raka matcher. Hur ska hi vända på det här?
– Det är jätteviktigt att vara positiva och inte klanka ner på varandra. Alla lag hamnar i svackor, fortsätter vi jobba hårt så är jag övertygad på att vi kommer ur den här svackan. Man ska inte trycka ner varandra, man ska jobba som ett lag. Så småningom kommer det att släppa.

Några sista ord till supportrarna?
– Nu när vi har hamnat i den här svackan så hoppas jag verkligen att ni är på plats för att stötta oss på lördag. Vi behöver mer er mer än någonsin. Vi kommer att ta en trea på lördag, det är jag säker på.

Text: Andrew Moro – Media ansvarig Syrianska Fc

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

Scania förhandlar med nya universitet efter KTH:s avhopp

Pressbild-KTH

Pressbild: KTH

KTH:s styrelse fattade i veckan beslut om att lämna verksamheten i Södertälje. Nu rapporterar SVT att Scania förhandlar med ett nytt universitet.

KTH:s styrelse har nyligen tagit beslutet att dra sig tillbaka från Södertälje, en beslut som delvis motiveras av behovet att stärka universitetets framtida utveckling och ekonomi genom att minska kostnader. En annan anledning till beslutet är de utmaningar som KTH har stött på när det gäller att rekrytera studenter till sin Södertälje-verksamhet.

Men Lars-Henrik Jörnving på Scania och ordförande för Södertälje Science Park hade gärna sett ett större tålamod från KTH:s sida med att attrahera studenter till området.

– Det tar ganska lång tid innan ett nytt lärosäte blir känt och blir efterfrågat av eleverna och studenterna. KTH:s verksamhet i Södertälje i nuvarnade har bara funnit i sex år och det är alldels för kort tid, säger säger han till SVT Nyhter.

I ljuset av KTH:s avhopp har Scania, genom Lars-Henrik Jörnving, meddelat att de redan nu utforskar möjligheten att etablera nya samarbeten med andra universitet för att fortsätta stödja den lokala utvecklingen och utbildningssektorn i Södertälje.

– En akademisk partner är viktigt att ha här i staden för Scania och AstraZeneca, säger Lars-Henrik Jörnving till SVT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 12:28
Senast uppdaterad: 24 november 2023 12:28

OS-drömmen lever i Södertälje – ”Vi är med på ett hörn”

Scaniarinken SSK

Foto: Alexander Isa

Södertälje kan få en central roll om OS 2030 blir av i Sverige. Det finns brett politiskt stöd i kommunen för att delta i spelen, och enligt planerna ska curlingtävlingarna förläggas till Scaniarinken.

I februari i år kom beskedet att Sverige skulle inleda en förstudie för att undersöka möjligheterna att arrangera OS och Paralympics 2030. Sist Sverige sökte för att vara värdland var inför OS 2026.

Inom kort ska Stockholm ge besked om OS till Sveriges Olympiska Kommitté. Enligt SOK ska ishockeyn spelas i Stockholm medan skidsporterna förläggs till Falun och Åre. Curlingturneringen är tänkt att hållas i Scaniarinken i Södertälje.

– Om OS kommer till Sverige är det roligt om Södertälje och Scaniarinken får vara med på ett hörn. Södertälje är en idrottskommun och det finns ett brett stöd för att vi ska delta i spelen, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje till DN.

Skribent: Lucas T.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 november 2023 23:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors