Företag i fokus:

Elsparkscyklar i Södertälje kan bli verklighet ”Krävs en utredning”

Bild/Foto: Bolt pressbild – Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker

Förra veckan rapporterade SVT att Södertälje kommun sa nej till ett norskt företag som ville etablera elsparkscyklar i staden. En av anledningarna vara att kommunen inte kände sig beredda på uppgiften och menade att det inte finns någon plats att ställa elsparkcyklarna.

– Kommunen är inte beredd på det här än. Vi har ingen plats att ställa dem, sa Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till SVT tidigare.

Men efter att det uppmärksamts stort, på bland annat social medier, har kommunen nu meddelat att göra en utredning för att se vad som krävs för att möjliggöra detta.

 – Vi fick direktiv från våran chef för Stadsmiljö, att vi behöver ta fram riktlinjer och upplåtelse villkor för dessa, säger Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till Telgenytt.

I Stockholm finns det idag ungefär 21 000 elsparkcyklar och staden har tidigare haft problem med att elsparkcyklarna ställs överallt samt att flera olyckor rapporterats. Något som tidigare oroat Södertälje kommun tidigare.

– Det krävs en utredning och ett samarbete med andra kommuner för att få till en bra lösning på hur vi ska hantera dessa. Vi behöver utreda och hitta de bästa och säkra lösningarna för att kunna ha elsparkcyklar på våra gator, säger Ninos Jacobsson.

Men i somras införde Stockholms stad, tillsammans med företagen, hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud i vissa områden för att förebygga olyckor och att elsparkcyklarna inte kastas i vattnet.

Är det norska bolaget det första Södertälje kommun sagt nej till eller har du funnit intresse från fler bolag att etablera sig här?

Ja, det var det första bolaget och nej, inga andra intressenter, berättar Ninos Jacobsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2021 00:00

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors