Företag i fokus:

Elsparkscyklar i Södertälje kan bli verklighet ”Krävs en utredning”

Bild/Foto: Bolt pressbild – Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker

Förra veckan rapporterade SVT att Södertälje kommun sa nej till ett norskt företag som ville etablera elsparkscyklar i staden. En av anledningarna vara att kommunen inte kände sig beredda på uppgiften och menade att det inte finns någon plats att ställa elsparkcyklarna.

– Kommunen är inte beredd på det här än. Vi har ingen plats att ställa dem, sa Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till SVT tidigare.

Men efter att det uppmärksamts stort, på bland annat social medier, har kommunen nu meddelat att göra en utredning för att se vad som krävs för att möjliggöra detta.

 – Vi fick direktiv från våran chef för Stadsmiljö, att vi behöver ta fram riktlinjer och upplåtelse villkor för dessa, säger Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till Telgenytt.

I Stockholm finns det idag ungefär 21 000 elsparkcyklar och staden har tidigare haft problem med att elsparkcyklarna ställs överallt samt att flera olyckor rapporterats. Något som tidigare oroat Södertälje kommun tidigare.

– Det krävs en utredning och ett samarbete med andra kommuner för att få till en bra lösning på hur vi ska hantera dessa. Vi behöver utreda och hitta de bästa och säkra lösningarna för att kunna ha elsparkcyklar på våra gator, säger Ninos Jacobsson.

Men i somras införde Stockholms stad, tillsammans med företagen, hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud i vissa områden för att förebygga olyckor och att elsparkcyklarna inte kastas i vattnet.

Är det norska bolaget det första Södertälje kommun sagt nej till eller har du funnit intresse från fler bolag att etablera sig här?

Ja, det var det första bolaget och nej, inga andra intressenter, berättar Ninos Jacobsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2021 00:00

Klassiska fastigheten i centrum ska renoveras

Luna-SEB

Foto: Alexander Isa

Lunakvarteret står inför betydande förändringar. Nu har en av fastigheterna i centrum som hör till området fått grönt ljus för att påbörja en omfattande renovering.

När mögel upptäcktes i Lunakvarteret var de första planerna att riva fastigheten och bygga nytt, men istället beslutades det att renovera hela fastigheten. Nu har Telge AB:s styrelse fattat beslut om att det anrika SEB-huset, Luna 4 som hör till Lunakvarteret, kommer att genomgå en omfattande invändig renovering.

(Annonslänk)

– Vi är fulla av förväntan, det är en av Södertäljes mest uppskattade byggnader som vi nu fått klartecken på att rusta upp invändigt, säger Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter.

Fastigheten kommer bland annat att göras i ordning för att möta behoven hos moderna butiker, restauranger och kontorslokaler.

– Inom några veckor kommer vi att påbörja arbetet med att ställa i ordning Luna 4 för nya hyresgäster som kommer berika stadskärnan. Detta blir också startskottet för den större omdaningen av Lunakvarteret vilket gör det extra roligt, säger han

Tobias Stridsberg, projektchef, Telge Fastigheter. Foto: Telge

Med en vision att omvandla byggnaden till en dynamisk plats för handel och arbete, planeras butiker och en restaurang etableras på gatuplan, medan de övre våningarna utvecklas till moderna kontorsytor. Telge Fastigheter, som ansvarar för projektet, siktar på att bevara fastighetens ursprungliga struktur och kulturhistoriska värden samtidigt som man minimerar miljöpåverkan.

Projektet inleds med projektering och upphandling under första kvartalet 2024. Renoveringsarbetena beräknas pågå i över ett år, med målet att slutföra ombyggnaden för inflyttning under det andra kvartalet 2025.

Samtidigt förs en arkitekttävling för att omforma Lunakvarteret i stort. Det vinnande bidraget kommer att utgöra grunden för kvarterets nya detaljplan.

Läs även: – Ett av Södertäljes största projekt i startgropen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 22:29
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 23:24

SENASTE NYTT: Pappa anhållen efter dödsfallet i Rosenlund

0C1420D4-FD3D-43B4-A1FD-47651F049C7F

Foto: Shamash Oyal

En pappa misstänks för att ha dödat sitt barn under måndagen i Rosenlund. Nu har åklagaren beslutat att anhålla den misstänkte mannen.

Det var vid lunchtid, vid 11-tiden, som polisen och ambulansen ryckte ut efter samtal från en orolig inringare. På plats hittades en svårt skadad pojke som fördes med illfart till sjukhus.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske, säger Ola Österling.

På plats i lägenheten kunde polisen gripa en person som tros vara pojkens far och misstänks ha dödat sitt barn. Den avlidne pojken, som enligt uppgifter till Telgenytt var i 10-årsåldern, fick livsuppehållande insatser från sjukvårdspersonal, men hans liv gick inte att rädda.

Mannen som tros vara pojkens far, greps och har nu anhållits efter beslut från åklagaren.

– Han är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord, säger Karin Rosander, kommunikationsdirektör vid Åklagarmyndigheten till TT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 16:59
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors