Företag i fokus:

Elsparkscyklar i Södertälje kan bli verklighet ”Krävs en utredning”

Bild/Foto: Bolt pressbild – Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker

Förra veckan rapporterade SVT att Södertälje kommun sa nej till ett norskt företag som ville etablera elsparkscyklar i staden. En av anledningarna vara att kommunen inte kände sig beredda på uppgiften och menade att det inte finns någon plats att ställa elsparkcyklarna.

– Kommunen är inte beredd på det här än. Vi har ingen plats att ställa dem, sa Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till SVT tidigare.

Men efter att det uppmärksamts stort, på bland annat social medier, har kommunen nu meddelat att göra en utredning för att se vad som krävs för att möjliggöra detta.

 – Vi fick direktiv från våran chef för Stadsmiljö, att vi behöver ta fram riktlinjer och upplåtelse villkor för dessa, säger Ninos Jacobsson, kommunens trafiktekniker till Telgenytt.

I Stockholm finns det idag ungefär 21 000 elsparkcyklar och staden har tidigare haft problem med att elsparkcyklarna ställs överallt samt att flera olyckor rapporterats. Något som tidigare oroat Södertälje kommun tidigare.

– Det krävs en utredning och ett samarbete med andra kommuner för att få till en bra lösning på hur vi ska hantera dessa. Vi behöver utreda och hitta de bästa och säkra lösningarna för att kunna ha elsparkcyklar på våra gator, säger Ninos Jacobsson.

Men i somras införde Stockholms stad, tillsammans med företagen, hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud i vissa områden för att förebygga olyckor och att elsparkcyklarna inte kastas i vattnet.

Är det norska bolaget det första Södertälje kommun sagt nej till eller har du funnit intresse från fler bolag att etablera sig här?

Ja, det var det första bolaget och nej, inga andra intressenter, berättar Ninos Jacobsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2021 00:00

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors