Företag i fokus:

Raby George från Södertälje – Hjälper idrottare i Sverige till College i USA

Raby George

Raby George är 29 åringen från Södertälje som förverkligar drömmar.

Idag jobbar han som Team Leader och Recruitment Specialist på College Scholarships USA där han hjälper studenter att få fram bästa möjliga idrottsstipendier på colleges över hela USA.

– Sedan jag började har jag hjälpt cirka 250 idrottande studenter till USA och även några från Södertälje, där vi också har ett av våra kontor i Sverige, säger Raby George till Telgenytt.

– Alla vi som jobbar med detta har själva gjort resan och vet hur fantastisk den är. Det är därför som vi vill erbjuda samma möjlighet till den nya generationen, säger Raby George till Telgenytt.

Raby George studerade fyra år på det prestigefyllda University of North Carolina at Chapel Hill, Michael Jordans skola. Vid sidan av planen så tog han även en dubbel kandidatexamen inom både Ekonomi och Business Management och tog examen i december 2015.

– Anledningen till att College lockade just mig var att jag såg många 25-28 åringar i laget som satsade allt på den allsvenska drömmen i Sverige och struntade helt i sin utbildning.

Innan Raby flyttade till USA spelade han i Syrianska FC som då spelade i Superettan och var med när laget för första gången i klubbens historia gick upp till Allsvenskan. Där var han med i ett år innan han bestämde sig för att åka till USA för att kombinera både studier och fotboll, samt ett fantastiskt äventyr. 

– Jag har alltid lärt mig att utbildning är något som håller livet ut, medan fotbollen avrundas runt 30 års åldern, om man har tur. Då kände jag att varför inte kombinera båda två och den möjligheten fick jag i USA.

Med 18 duktiga heltidsanställda är College Scholarships USA ett av världens största och mest ansedda internationella college-rekryteringsföretag med kontakt på över 4.000 universitet i USA.

USUSA – Universitet, idrott och stipendier i USA

Youtube – Why we help student-athletes to college in the US

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2021 00:00

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Barberare i Södertälje åtalas – Försökte köpa sex

hair-stylist-g0cf99d4aa_1280

Bild: Pexels

En barberare i Södertälje har åtalats efter att ha gripits av polisen och misstänks nu för försök till att köpa sexuella tjänster.

Åklagarkammaren i Stockholm har väckt åtal mot en barberare från Södertälje efter att han greps av polisen i maj i samband med ett försök till köp av sexuell tjänst. Gripandet skedde som en del av polisens arbete mot prostitution och människohandel. Den misstänkte är styrelseledamot ett bolag som representerar en barberarsalong i Södertälje.

Nu kommer fallet att prövas i rätten där den åtalade barberaren kommer att stå inför rättsliga konsekvenser för det misstänkta brottet.

Enligt sexköpslagen innebär är det straffbelagt att köpa tillfälliga sexuella förbindelser med ekonomiskt ersättning, men inte att sälja dem. 

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 08:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors