Företag i fokus:

Lösningen är nära – Pumparna som ska kyla ner Mälarbron har levererats

Den 50 år gamla Mälarbron är inte anpassad för den extrema värmen som varit senaste somrarna. Nu har delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererats till Södertälje kommun.

– Det stämmer, vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, säger Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt.

Lösningen för den 50 år gamla Mälarbron “Pumpa upp vatten från kanalen”

Värmen som varit senaste somrarna kan leda till att stålklaffarna på bron kan blir så varma att de expanderar och därmed riskerar att en broöppningen blir helt omöjlig.

För att förebygga detta har Södertälje kommunen placerat en lastbil, fylld med vatten, som kyler ner bron vid varma sommardagar dagar för att stålklaffarna inte ska expandera. Detta har i sin resulterat i att lastbilen tagit upp ena filen på bron och skapat trafikstockningar och långa köer.

Men nu kommer lösningen, pumpar som ska pumpa upp vatten från mälaren för att kyla ner bron under varma sommardagar har levererats. Däremot meddelar kommunen att man väntar till hösten med att montera pumparna på grund av att en invändig reparation pågår just nu.

– Vi jobbar som sagt med en invändig reparation av bron och då vädret är svalare (inget behov av kylning), kommer vi för enkelhetens skull vänta med installationen av pumparna till det arbetet är klart. Det är flera moment där pumparna bara skulle bli i vägen annars, säger Jennifer Jonsson.

– Skulle det uppstå ett behov av att kyla bron innan dess har vi möjlighet att installera pumplösningen tidigare då allt är förberett, avslutar Jennifer.

Trafikkaoset på Mälarbron “Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 augusti 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors