Företag i fokus:

Telges väntade beslut: Byter ut gröna påsen efter 20 år

Foto: SVA

Sveriges har satte som miljömål 2023 att minst 75 procent av matavfallet sorteras ut och behandlas biologiskt.

Nu beslutar Telge att från och med den 1 november sluta använda den gröna plastpåsen, som använts sedan 2001, och gå över till papperspåse för att främja att växtnäring och biogas tas till tillvara.

”Papperspåsen var planerad att införas 2023, men Telge Återvinning väljer att göra det redan 1 november 2021 eftersom alla nu behöver hjälpas åt att uppfylla klimatmålen – både globalt och lokalt”, skriver Telge på sin hemsida.

Precis som tidigare så lägger sådant som ruttnar i papperspåsen. Allt från skal och rester av grönsaker, frukt, kött, fisk och skaldjur. Pasta, potatis och ris är också utmärkt, precis som rester av bröd. Även teblad, kaffesump, kaffefilter och tepåsar skrivs det i pressmeddelande.

Det som inte ska kastas i papperspåsen är exempelvis papper, tobak, plast och sådant som ska till annan återvinning.

”Plast förstör rötningen så att vi inte får ut biogas och biogödsel. Plasten kan dessutom hamna i jorden på jordbruk”, informerar Telge på hemsidan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 augusti 2021 00:00

SSK fortsätter släppa spelare – Kaptenen lämnar

Christopher Liljewall

Christopher Liljewall, lagkapten i SSK de två senaste åren, lämnar klubben
Foto: Shamash Oyal

Mellan 2018 och 2020 gjorde Christopher Liljewall sina två första säsonger i SSK. Inför säsongen 2022-23 återvände han till klubben och har de två senaste säsongerna varit lagkapten.

Med sammanlagt 4 säsonger och 200 matcher har den 34-åriga centern spelat sin sista match för SSK då klubben inte förlänger hans kontrakt.

En känslosam Christopher Liljewall uttalar sig på Södertälje Sportklubbs Facbooksida:

”Jag vill tacka en fantastisk tid i Sportklubben. Jag har skapat minnen för livet, stunder jag kommer se tillbaka på med glädje. Ett stort tack till alla runt om klubben som jag har fått glädjen att jobba med/runt där en liten extra guldkant på tacket går till Ove och Mange som gjort/gör ett fantastiskt jobb varje dag. Mitt största TACK vill jag rikta till alla Tälje-fans som stöttat mig och laget i med- och motgång. Fortsätt så, för då kommer Tälje en dag spela i finrummet igen där man hör hemma”

Även om det blev ett vemodigt farväl av SSK kommer ”Stoffe” att fortsätta spela ishockey. Var det blir står ännu inte klart.

– Jag ska fortsätta spela, jag tycker att det här är så jäkla roligt och jag har ett jäkla driv kvar fortfarande, säger han i en artikel för Länstidningen i Södertälje.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 21:20
Senast uppdaterad: 1 april 2024 21:28

MINGELBILDER v.13 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0028-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.12

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 21:11
Senast uppdaterad: 1 april 2024 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors