Företag i fokus:

Introduktionsdag för Sjöräddningen i Södertälje – Frivilliga eldsjälar

Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar för över 100 år sedan och har idag över 2200 medarbetare i Sverige. Med sina 70 stationer runt om i Sverige och 250 båtar är Sällskapet redo att rycka ut vid behov, alla tider på dygnet.

I tisdags hade Sjöräddningssällskapet i Södertälje sitt första introduktionsmötet för nya frivilliga sjöräddare. På Sällskapets Båtklubb i Torpa i Södertälje hade cirka 30 frivilliga personer samlats för ta del av Sjöräddningssällskapets presentationen av det spännande och roligare ideella arbetet som görs.

Video – Här demonstrerar Sällskapet i Södertälje hur en flytoverall används.

Det fantastiska med Sällskapet är att arbetet görs helt ideellt av eldsjälar. Det är inget krav på att vara med och man får heller ingen ekonomisk ersättning, men trots det är intresset väldigt stort.

Under instruktionsdagen så berättades det hur arbete går till, vilka kriterier som ska uppfyllas och vad det innebär att vara sjöräddare med cirka 2.200 andra frivilliga sjöräddare runt om i Sverige. Förra årets gjorde Sällskapets sjöräddare tillsammans 91 % av alla hjälpinsatser på sjön och här finns medlemmar i alla åldrar.

Efter mötet fick alla deltagare även ta en titta på sjöräddningssällskapets båt samtidigt som 17-åriga Tim Luthin, Räddningssällskapets yngsta medlem, demonstrerade hur en flytoverall användes.

Under mötet är Sällskapet tydliga med att arbetet är helt frivilligt och ideellt, men att det samtidigt finns ett stort ansvar hos varje individ. Har man bland annat valt att ha jouren och larmet går, då ska man vara redo att rycka ut.

– När är med i Sjöräddningssällskapet och har jouren så ska man kunna rycka omgående. När larmet går ska båten lämna kajen på 15 minuter, säger stationschefen Mats Thorstensson under föreläsningen.

– Belöningen är att man gör en fantastik insatts för samhället och möter glada och tacksamma människor. Jag har aldrig mött någon sur som vi hjälpt, fortsätter Mats Thorstensson.

Björn Henriksson som seglar och varit på sjön större delar av sitt liv har varit medlem i Sjöräddningenssällsksap i cirka 25 år. Förra år blev han introducerad för stationen i Södertälje och efter ett möte med Mats blev han medlem i våras.

– Om man tycker om att vara i naturen, har stor passion för sjöliv, tycker om att hjälpa andra och vill ha ett ”äventyr” mitt i vardagen, då är Sjöräddningssällskapet en perfekt kombination, säger Björn Henriksson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 augusti 2021 00:00

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors