Företag i fokus:

Introduktionsdag för Sjöräddningen i Södertälje – Frivilliga eldsjälar

Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar för över 100 år sedan och har idag över 2200 medarbetare i Sverige. Med sina 70 stationer runt om i Sverige och 250 båtar är Sällskapet redo att rycka ut vid behov, alla tider på dygnet.

I tisdags hade Sjöräddningssällskapet i Södertälje sitt första introduktionsmötet för nya frivilliga sjöräddare. På Sällskapets Båtklubb i Torpa i Södertälje hade cirka 30 frivilliga personer samlats för ta del av Sjöräddningssällskapets presentationen av det spännande och roligare ideella arbetet som görs.

Video – Här demonstrerar Sällskapet i Södertälje hur en flytoverall används.

Det fantastiska med Sällskapet är att arbetet görs helt ideellt av eldsjälar. Det är inget krav på att vara med och man får heller ingen ekonomisk ersättning, men trots det är intresset väldigt stort.

Under instruktionsdagen så berättades det hur arbete går till, vilka kriterier som ska uppfyllas och vad det innebär att vara sjöräddare med cirka 2.200 andra frivilliga sjöräddare runt om i Sverige. Förra årets gjorde Sällskapets sjöräddare tillsammans 91 % av alla hjälpinsatser på sjön och här finns medlemmar i alla åldrar.

Efter mötet fick alla deltagare även ta en titta på sjöräddningssällskapets båt samtidigt som 17-åriga Tim Luthin, Räddningssällskapets yngsta medlem, demonstrerade hur en flytoverall användes.

Under mötet är Sällskapet tydliga med att arbetet är helt frivilligt och ideellt, men att det samtidigt finns ett stort ansvar hos varje individ. Har man bland annat valt att ha jouren och larmet går, då ska man vara redo att rycka ut.

– När är med i Sjöräddningssällskapet och har jouren så ska man kunna rycka omgående. När larmet går ska båten lämna kajen på 15 minuter, säger stationschefen Mats Thorstensson under föreläsningen.

– Belöningen är att man gör en fantastik insatts för samhället och möter glada och tacksamma människor. Jag har aldrig mött någon sur som vi hjälpt, fortsätter Mats Thorstensson.

Björn Henriksson som seglar och varit på sjön större delar av sitt liv har varit medlem i Sjöräddningenssällsksap i cirka 25 år. Förra år blev han introducerad för stationen i Södertälje och efter ett möte med Mats blev han medlem i våras.

– Om man tycker om att vara i naturen, har stor passion för sjöliv, tycker om att hjälpa andra och vill ha ett ”äventyr” mitt i vardagen, då är Sjöräddningssällskapet en perfekt kombination, säger Björn Henriksson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 augusti 2021 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors