Företag i fokus:

Introduktionsdag för Sjöräddningen i Södertälje – Frivilliga eldsjälar

Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar för över 100 år sedan och har idag över 2200 medarbetare i Sverige. Med sina 70 stationer runt om i Sverige och 250 båtar är Sällskapet redo att rycka ut vid behov, alla tider på dygnet.

I tisdags hade Sjöräddningssällskapet i Södertälje sitt första introduktionsmötet för nya frivilliga sjöräddare. På Sällskapets Båtklubb i Torpa i Södertälje hade cirka 30 frivilliga personer samlats för ta del av Sjöräddningssällskapets presentationen av det spännande och roligare ideella arbetet som görs.

Video – Här demonstrerar Sällskapet i Södertälje hur en flytoverall används.

Det fantastiska med Sällskapet är att arbetet görs helt ideellt av eldsjälar. Det är inget krav på att vara med och man får heller ingen ekonomisk ersättning, men trots det är intresset väldigt stort.

Under instruktionsdagen så berättades det hur arbete går till, vilka kriterier som ska uppfyllas och vad det innebär att vara sjöräddare med cirka 2.200 andra frivilliga sjöräddare runt om i Sverige. Förra årets gjorde Sällskapets sjöräddare tillsammans 91 % av alla hjälpinsatser på sjön och här finns medlemmar i alla åldrar.

Efter mötet fick alla deltagare även ta en titta på sjöräddningssällskapets båt samtidigt som 17-åriga Tim Luthin, Räddningssällskapets yngsta medlem, demonstrerade hur en flytoverall användes.

Under mötet är Sällskapet tydliga med att arbetet är helt frivilligt och ideellt, men att det samtidigt finns ett stort ansvar hos varje individ. Har man bland annat valt att ha jouren och larmet går, då ska man vara redo att rycka ut.

– När är med i Sjöräddningssällskapet och har jouren så ska man kunna rycka omgående. När larmet går ska båten lämna kajen på 15 minuter, säger stationschefen Mats Thorstensson under föreläsningen.

– Belöningen är att man gör en fantastik insatts för samhället och möter glada och tacksamma människor. Jag har aldrig mött någon sur som vi hjälpt, fortsätter Mats Thorstensson.

Björn Henriksson som seglar och varit på sjön större delar av sitt liv har varit medlem i Sjöräddningenssällsksap i cirka 25 år. Förra år blev han introducerad för stationen i Södertälje och efter ett möte med Mats blev han medlem i våras.

– Om man tycker om att vara i naturen, har stor passion för sjöliv, tycker om att hjälpa andra och vill ha ett ”äventyr” mitt i vardagen, då är Sjöräddningssällskapet en perfekt kombination, säger Björn Henriksson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 augusti 2021 00:00

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Inför kvällens match – SBBKs damer ett steg från finalen

PGU8916

Fotograf: Petra Gau.

SBBKs damlag står inför en avgörande match 3 i USIF Arena, med chansen att säkra en plats i finalen efter att ha dominerat de två första matcherna i semifinalserien.

Efter att ha vunnit två raka matcher med överlägsen spelstil, står SBBKs damer nu inför möjligheten att säkra sin finalplats i kvällens match mot Uppsala Basket.

Matchen, som spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00, kan bli avgörande för SBBK. En seger ikväll innebär direkt avancemang till finalen, medan en förlust skulle leda till en fjärde match i samma stad på torsdag.

(Annonslänk)

Tegan Graham från Nya Zeeland var en av nyckelspelarna i damlaget som gjorde 22 poäng i den senaste semifinalen mot Uppsala. Hon är nöjd med sin insats i den matchen och ser med tillförsikt fram emot kvällens spel.

(Översatt från engelska) Vi har varit mycket fokuserade som ett lag, så vi har haft några riktigt bra träningar och vår intensitet är hög, säger hon.

Vad var huvudfokus inför matchen?
– Jag tror att huvudfokus var att hålla oss till vår spelplan. Våra tränare ser till att vi är välförberedda, så som lag är det vårt jobb att genomföra de fördelar vi har på planen.

Hur var känslorna efter första halvleken?
– Mycket positiva. Uppsala är ett starkt lag och vi respekterar dem mycket, så vi behöver spela bra för att kunna tävla väl med dem. Vi är ett självsäkert lag när vi spelar tillsammans, så vi pratade om att återfokusera på spelplanen.

Vad är viktigt inför kvällens matchen på Uppsalas hemmaplan?
– Jag tror att det viktigaste är att vi är närvarande i spelet. Det är lätt att låta småsaker glida undan när man har bra momentum som lag. Så att utföra grunderna som vi har gjort hela året är mycket viktigt i den här matchen, säger Tegan Graham från Nya Zeeland.

Kvällens match spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00.
Fotograf: Petra Gau.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 16:39
Senast uppdaterad: 16 april 2024 16:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors