Företag i fokus:

Här vill ägaren ersätta bensinstationen med bostäder

”Vi planerar för nedläggning av nuvarande bensinstation och uppförande av ett bostadskomplex med varierande antal våningar, lokaler i gatuplan samt bilparkering i källare. Vi har funderat på två tänkbara alternativ.” Skriver ägaren i ansökan.

Ägaren till Brolundas bensinstation Gulf planerar att lägg nere bensinstationen och ersätta marken med bostäder. Nu har ägaren inkommit med en planansökan som omfattar två förslag.

Alternativet 1 – Bebyggelse upp till 8 våningar, BTA 6.825 kvm, BYA 1.830 kvm.

Här vill ägaren förvärva marken, Geneta 2:1, som gränsar till den egna och utöka bland annat med bostäder. Idag finns en fotbollsplan på den kommunala marken, men enligt ägaren används den väldig sällan.

I ansöka vill ägaren bygga bostäder på den kommunala marken samt förbättra idrottsområdet med bidrag från bland annat fonder, EU projekt, idrottsförbund och kommunen.

Ägaren vill i första alternativet bygga tre bostadshus länkade samman med en bostadslänga för små lägenheter / studentbostäder och en förhöjd markplan för den kommersiella delen. I den kommersiella delen har ägaren bland annat skissat för verksamhetslokaler som sportsbar, fastfood och bowling i fastigheten.

Andra alternativet – Bebyggelse upp till till 8 våningar, BTA 5.235 kvm, BYA 1.320 kvm

I andra alternativet har fastighetsägare begränsat projektet helt till den egna fastigheten, Rybsen:1. Andra alternativet omfattar tre bostadshus länkade samman med en bostadslänga för små lägenheter / studentbostäder och en förhöjd markplan för den kommersiella delen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors