Företag i fokus:

Nu ska alla estetiska behandlingar och ingrepp rapporteras till kommunen

Som Telgenytt tidigare skrivit om trädde nya lag och nya regler om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar den 1 juli 2021. Enligt den nya lagen får ingreppen och behandlingarna endast utföras av läkaretandläkare och sjuksköterskor.

”Det handlar om verksamheter som utför behandlingar med risk för blodsmitta eller annan smitta på grund av användande av stickande eller skärande verktyg”, meddelar Södertälje kommun på egna hemsidan.

Den nya lagen innebär bland annat att verksamheter som utför behandlingar med nålar, skalpeller, rakblad och lansetter, där det finns risk för blodsmitta och hudinfektioner måste informera kommunen från och med den 1 september.

 ”Barberare, nagelsalonger och piercare är exempel på verksamheter med anmälningsplikt.”, meddelar kommuen.

Ny lag – Skönhetsingrepp och injektionsbehandlingar får endast utföras av sjukvårdspersonal

De nya reglerna i lagen innebär bland annat att:

  • Verksamheter som genomför kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar ska anmäla sin verksamhet och betala en årsavgift till IVO.
  • Det införs kompetenskrav för den som utför behandlingarna.
  • Verksamheten är skyldig att ha patientförsäkring samt att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO. 
  • Verksamheten är skyldig att informera om samtycke och betänketid, samt kontrollera att den som får behandlingen är över 18 år.

Fakta: IVO – Inspektion för vård och omsorg.

Telgenytt guidar – Anmäl din verksamhet här

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 augusti 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors