Företag i fokus:

EXKLUSIVA BILDER: Skolklass nödevakuerades från fjällvandringen när orkanen slog till

Isa Ataseven från Södertälje skulle tillsammans med sin klass, från Rönninge gymnasium, fjällvandra i Härjedalen i Helagsområdet i 7 dagar.

EXKLUSIV VIDEO: Här nödevakuerades eleverna från fjället när stormen slog till

Klassen från Rönninge begav sig till Härjedalen för att besökte den vackra och orörda fjällområde. De sov i tält, bar med sig all mat och lagade sin egna mat på stormkök.
Innan resan hade klassen även förberett sig och studerat fjällvärldens geologi, växter, djur och kultur.

På den femte dagen förvandlades klassresan till ett mardrömsscenario.

– Vi skulle bara sova i tältet som vilken annan kväll som helst när det blåste lite lätt vid 22-tiden, säger Isa Ataseven från Södertälje till Telgenytt.

Men den lätta vinden skulle öka kraftigt i styrka. Vinden blev allt hårdare, så hårt att elevernas tält började gå sönder och flyga iväg. Paniken började sprida sig bland tälten och elever som blev av med sina tält anslöts sig till sina vänner i andra tält för att söka skydd och trygghet.

Det eleverna inte förstod just då var att de befann sig mitt i en orkan

– Kort därefter fick vi reda att det var en orkan, men tanken var ju att vänta ut den och fortsätta vår resa när det lugnat ner sig, berättar Isa.

Men de snabbtänkta lärarna lämnade ingenting till slumpen. De larmade räddningstjänsten som omgående skickade ut en helikopter för att hjälpa skolklassen mot trygg mark.

– Orkanen fortsatte under kvällen och in på morgonen. Vi blev väldigt lättade för att ha undkommit stormen och klarat oss väl under helikopterturen. Jag är oerhört glad över lärarnas snabba agerande om att larma i god tid, berättar Isa Ataseven.

Tack vare lärarans snabba agerande kom alla fram till hotellet helt oskadda och lättade för att ha undkommit en situation som kunde slutat väldigt illa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2021 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors