Företag i fokus:

EXKLUSIVA BILDER: Skolklass nödevakuerades från fjällvandringen när orkanen slog till

Isa Ataseven från Södertälje skulle tillsammans med sin klass, från Rönninge gymnasium, fjällvandra i Härjedalen i Helagsområdet i 7 dagar.

EXKLUSIV VIDEO: Här nödevakuerades eleverna från fjället när stormen slog till

Klassen från Rönninge begav sig till Härjedalen för att besökte den vackra och orörda fjällområde. De sov i tält, bar med sig all mat och lagade sin egna mat på stormkök.
Innan resan hade klassen även förberett sig och studerat fjällvärldens geologi, växter, djur och kultur.

På den femte dagen förvandlades klassresan till ett mardrömsscenario.

– Vi skulle bara sova i tältet som vilken annan kväll som helst när det blåste lite lätt vid 22-tiden, säger Isa Ataseven från Södertälje till Telgenytt.

Men den lätta vinden skulle öka kraftigt i styrka. Vinden blev allt hårdare, så hårt att elevernas tält började gå sönder och flyga iväg. Paniken började sprida sig bland tälten och elever som blev av med sina tält anslöts sig till sina vänner i andra tält för att söka skydd och trygghet.

Det eleverna inte förstod just då var att de befann sig mitt i en orkan

– Kort därefter fick vi reda att det var en orkan, men tanken var ju att vänta ut den och fortsätta vår resa när det lugnat ner sig, berättar Isa.

Men de snabbtänkta lärarna lämnade ingenting till slumpen. De larmade räddningstjänsten som omgående skickade ut en helikopter för att hjälpa skolklassen mot trygg mark.

– Orkanen fortsatte under kvällen och in på morgonen. Vi blev väldigt lättade för att ha undkommit stormen och klarat oss väl under helikopterturen. Jag är oerhört glad över lärarnas snabba agerande om att larma i god tid, berättar Isa Ataseven.

Tack vare lärarans snabba agerande kom alla fram till hotellet helt oskadda och lättade för att ha undkommit en situation som kunde slutat väldigt illa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2021 00:00

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors