Företag i fokus:

EXKLUSIVA BILDER: Skolklass nödevakuerades från fjällvandringen när orkanen slog till

Isa Ataseven från Södertälje skulle tillsammans med sin klass, från Rönninge gymnasium, fjällvandra i Härjedalen i Helagsområdet i 7 dagar.

EXKLUSIV VIDEO: Här nödevakuerades eleverna från fjället när stormen slog till

Klassen från Rönninge begav sig till Härjedalen för att besökte den vackra och orörda fjällområde. De sov i tält, bar med sig all mat och lagade sin egna mat på stormkök.
Innan resan hade klassen även förberett sig och studerat fjällvärldens geologi, växter, djur och kultur.

På den femte dagen förvandlades klassresan till ett mardrömsscenario.

– Vi skulle bara sova i tältet som vilken annan kväll som helst när det blåste lite lätt vid 22-tiden, säger Isa Ataseven från Södertälje till Telgenytt.

Men den lätta vinden skulle öka kraftigt i styrka. Vinden blev allt hårdare, så hårt att elevernas tält började gå sönder och flyga iväg. Paniken började sprida sig bland tälten och elever som blev av med sina tält anslöts sig till sina vänner i andra tält för att söka skydd och trygghet.

Det eleverna inte förstod just då var att de befann sig mitt i en orkan

– Kort därefter fick vi reda att det var en orkan, men tanken var ju att vänta ut den och fortsätta vår resa när det lugnat ner sig, berättar Isa.

Men de snabbtänkta lärarna lämnade ingenting till slumpen. De larmade räddningstjänsten som omgående skickade ut en helikopter för att hjälpa skolklassen mot trygg mark.

– Orkanen fortsatte under kvällen och in på morgonen. Vi blev väldigt lättade för att ha undkommit stormen och klarat oss väl under helikopterturen. Jag är oerhört glad över lärarnas snabba agerande om att larma i god tid, berättar Isa Ataseven.

Tack vare lärarans snabba agerande kom alla fram till hotellet helt oskadda och lättade för att ha undkommit en situation som kunde slutat väldigt illa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2021 00:00

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Lunagaraget stängs – Brister upptäckta efter bilbränderna

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B

Foto: Shamash Oyal

Lunagaraget drabbades av tre bränder på knappt en vecka. Nu stänger Telge Fastigheter stora delar av garaget på grund av stora brister i brandskyddet.

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en rad serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring flicka ligga bakom samtliga bilbränder.

Enligt källor till TelgeNytt rör det sig om medvetet anlagda bränder, och misstankarna riktas mot en tonåring som har blivit stoppad av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för TelgeNytt att tonåringen har setts vid samtliga tre bränder och även ska ha blivit stoppad av polisen i området.

I samband med bilbränderna har en noggrann inspektion genomförts, och det har konstaterats att garaget inte uppfyller kraven för brandskydd. Bland annat är belysningen i garaget bristfällig, och utrymningsvägarna fungerar inte som de ska där vissa dörrar sakande handtag. Som en omedelbar åtgärd har beslut fattats om att stänga delar av garaget.

Plan G och H är de enda områden som är tillgängliga för allmänheten. Båda planen har utrymningsvägar åt två olika riktningar och befinner sig på marknivå.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 14:28
Senast uppdaterad: 3 april 2024 12:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors