Företag i fokus:

Junias Dag besteg Afrikas högsta berg Kilimanjaro ”Overkligt”

Att bestiga Kilimanjaro var ett mål som Junias Dag hade redan som liten, men det var bara något som fanns i baktanken utan någon närmare ansträngning om att göra det till verklighet.

Sommaren 2021 kom det att bli verklighet och en av hans mäktigaste upplevelser.

– Efter en familjeresa till Tanzania 2016 kunde jag se det mäktiga Kilimanjaro på avstånd. Där och då bestämde jag mig för att komma tillbaka och bestiga berget, berättar Junias Dag för Telgenytt.

Det skulle dröja 5 år innan han var tillbaka i Tanzania för att stå vid foten av det mäktiga berget Kilimanjaro, redo att bestiga Afrikas högsta berg på mäktiga 5895 meter över havet.

Bergsklättring är något som finns i generna hos familjen Dag. Systern Saphira och hennes man har bestigit bland annat Mount Fuji i Japan, Sveriges högsta berg Kebnekaise och 2019 planerade paret att åka till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro.

– När jag och mina bröder Joel och Nathael fick förfrågan om att följa med till Tanzania tvekade vi inte enda sekund. Det kändes otroligt spännande och vi såg verkligen fram emot äventyret, berättar Junias.

Kilimanjaro i Tanzania är Afrikas högsta berg på hela 5895 meter och räkans som en av de högsta bergstopparna i de sju världsdelarna, Seven Summits. Ett berg som nu skulle få sällskap av familjen Dag från Södertälje.

Resan var planerad sommaren 2020, men precis som mycket annat satte Coronapandemin stopp för planerna och resan sköts fram ett år. Året därpå gjordes ett nytt försök och den 25 juli i år satt familjen på flyget på väg ner till Afrika för att uppleva ett magiskt äventyr ihop.

– Det var väldigt mycket tidskrävande med förberedelser och planering inför resan, kläder som skulle tas med för att klara av den extrema kylan på toppen och se till att vara otroligt tränad. Sedan var det väldigt mycket utrustning som skull med också.

Väl på plats i staden Moshi i Tanzania möttes sällskapet av tre guiderna, en kock och ett team på 16 personer som bar på allt från mat till tält för att sova i.

När vandringen var igång tog sällskapet från Södertälje den vackra rutten Lemosho Route upp till toppen. En sträcka upp för berget som tog sex dagar upp och en dag ner, men vägen till toppen var inte enkel.

– Så fort solen gick ner på kvällen så blev det otroligt kallt, trots de tjocka kläderna vi hade på oss och de tjocka sovsäckarna vi sov i. På morgonen var allt täckt av frost och det var verkligen hemskt att bland annat behöva gå ut i kylan mitt i natten för att gå på toaletten, berättar Junias.

Kilimanjaro bjöd på klar stjärnhimlen om nätterna och obeskrivlig vacker utsikt, men att bestiga Kilimanjaro har sitt pris. Det bevisades när sällskapet mötte flera som hade vänt tillbaka och inte klarade av att fortsätta.

Vägen upp var en extrem hård utmaning med väder ner till -35 grader, starka vindar, smärta i fötter, dricksvatten som frös till is och tunn luft som gjorde det tungt att andas. Det är bara några exempel av vad Junias och sällskapet gick igenom för att nå Kilimanjaros allra högsta topp, Uhuru Peak.

– Höjden fick vi alla problem med, alla fick tung huvudvärk som kom och gick. Vissa kräktes, tappade aptiten och man tvingade i sig maten för att orka med dagarna. Luften är så tunn där uppe att man andas djupt, men samtidigt inte känner att man får in syre.

Efter att ha varit på gränsen till att vända om och ge upp, så nådde Junias och familjen Dag äntligen toppen på den sjätte dagen efter en fantastisk insats. Familjen från Södertälje stod nu på toppen av Afrikas hösta berg, Kilimanjaro, 5895 meter över havet och känslan var obeskrivlig.

– Jag var väldigt berusad av höjden och det kändes som att jag gick i en dröm. Jag kunde verkligen inte tro att jag var framme. När jag gick fram och rörde vid skylten och tittade ut över molnen, det var då jag insåg att jag stod på Afrikas högsta topp. Obeskrivlig och overklig känsla att nå Afrikas tak. Jag var så glad och stolt att jag hade klarat det. Det få är saker i livet slår det här, men sedan kom en jobbig tanke, hur ska jag orka ta mig ner?


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 september 2021 00:00

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors