Företag i fokus:

Junias Dag besteg Afrikas högsta berg Kilimanjaro ”Overkligt”

Att bestiga Kilimanjaro var ett mål som Junias Dag hade redan som liten, men det var bara något som fanns i baktanken utan någon närmare ansträngning om att göra det till verklighet.

Sommaren 2021 kom det att bli verklighet och en av hans mäktigaste upplevelser.

– Efter en familjeresa till Tanzania 2016 kunde jag se det mäktiga Kilimanjaro på avstånd. Där och då bestämde jag mig för att komma tillbaka och bestiga berget, berättar Junias Dag för Telgenytt.

Det skulle dröja 5 år innan han var tillbaka i Tanzania för att stå vid foten av det mäktiga berget Kilimanjaro, redo att bestiga Afrikas högsta berg på mäktiga 5895 meter över havet.

Bergsklättring är något som finns i generna hos familjen Dag. Systern Saphira och hennes man har bestigit bland annat Mount Fuji i Japan, Sveriges högsta berg Kebnekaise och 2019 planerade paret att åka till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro.

– När jag och mina bröder Joel och Nathael fick förfrågan om att följa med till Tanzania tvekade vi inte enda sekund. Det kändes otroligt spännande och vi såg verkligen fram emot äventyret, berättar Junias.

Kilimanjaro i Tanzania är Afrikas högsta berg på hela 5895 meter och räkans som en av de högsta bergstopparna i de sju världsdelarna, Seven Summits. Ett berg som nu skulle få sällskap av familjen Dag från Södertälje.

Resan var planerad sommaren 2020, men precis som mycket annat satte Coronapandemin stopp för planerna och resan sköts fram ett år. Året därpå gjordes ett nytt försök och den 25 juli i år satt familjen på flyget på väg ner till Afrika för att uppleva ett magiskt äventyr ihop.

– Det var väldigt mycket tidskrävande med förberedelser och planering inför resan, kläder som skulle tas med för att klara av den extrema kylan på toppen och se till att vara otroligt tränad. Sedan var det väldigt mycket utrustning som skull med också.

Väl på plats i staden Moshi i Tanzania möttes sällskapet av tre guiderna, en kock och ett team på 16 personer som bar på allt från mat till tält för att sova i.

När vandringen var igång tog sällskapet från Södertälje den vackra rutten Lemosho Route upp till toppen. En sträcka upp för berget som tog sex dagar upp och en dag ner, men vägen till toppen var inte enkel.

– Så fort solen gick ner på kvällen så blev det otroligt kallt, trots de tjocka kläderna vi hade på oss och de tjocka sovsäckarna vi sov i. På morgonen var allt täckt av frost och det var verkligen hemskt att bland annat behöva gå ut i kylan mitt i natten för att gå på toaletten, berättar Junias.

Kilimanjaro bjöd på klar stjärnhimlen om nätterna och obeskrivlig vacker utsikt, men att bestiga Kilimanjaro har sitt pris. Det bevisades när sällskapet mötte flera som hade vänt tillbaka och inte klarade av att fortsätta.

Vägen upp var en extrem hård utmaning med väder ner till -35 grader, starka vindar, smärta i fötter, dricksvatten som frös till is och tunn luft som gjorde det tungt att andas. Det är bara några exempel av vad Junias och sällskapet gick igenom för att nå Kilimanjaros allra högsta topp, Uhuru Peak.

– Höjden fick vi alla problem med, alla fick tung huvudvärk som kom och gick. Vissa kräktes, tappade aptiten och man tvingade i sig maten för att orka med dagarna. Luften är så tunn där uppe att man andas djupt, men samtidigt inte känner att man får in syre.

Efter att ha varit på gränsen till att vända om och ge upp, så nådde Junias och familjen Dag äntligen toppen på den sjätte dagen efter en fantastisk insats. Familjen från Södertälje stod nu på toppen av Afrikas hösta berg, Kilimanjaro, 5895 meter över havet och känslan var obeskrivlig.

– Jag var väldigt berusad av höjden och det kändes som att jag gick i en dröm. Jag kunde verkligen inte tro att jag var framme. När jag gick fram och rörde vid skylten och tittade ut över molnen, det var då jag insåg att jag stod på Afrikas högsta topp. Obeskrivlig och overklig känsla att nå Afrikas tak. Jag var så glad och stolt att jag hade klarat det. Det få är saker i livet slår det här, men sedan kom en jobbig tanke, hur ska jag orka ta mig ner?


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 september 2021 00:00

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors