Företag i fokus:

Sanne Azar från Södertälje vann SM-guld ”Målet är VM”

Foto: Privat / EPBF

Den flerfaldige medaljören Sanne Azar gör det igen, han tar hem SM-Guldet till Södertälje.

Den 20 augusti var det dags för ännu ett Svensk Mästerskap i 10-ball som hölls i Jolo & Co på Odenplan. SM i biljard lockade till sig flera duktiga spelar från hela Sverige för att spela SM i 10-ball och bland deltagarna fanns Södertäljebon Sanne Azar.

Senharip ”Sanne” Azar, var en av favoriterna när årets SM i biljard i gick av stapeln i Stockholm det visades sig stämma när han tog sig hela vägen till finalen. Där mötte han en annan Södertäljebo, Mark Yousef, men när sista kulan sänktes stod Sanne Azar som årets vinnare och guldmedaljör.

– Den sista bollen slog jag i tre vallar med dessäng, det innebär att när stötarna inte är uppenbara ska man kunna ange vilken boll man ska sänka och i vilket hål innan stöten, berättar Sanne för Telgenytt.

Med andra ord krävs det en enorm skicklighet och inte förlita sig på turen och skicklighet är något som Södertäljebon verkligen har.

– Jag har spelat biljard i 25 år och i börjar var det bara en kul grej. Sedan började jag delta i tävlingar och vann mitt första SM Guld 2002 och sedan dess har jag tävlat i flera olika turneringar, säger Sanne Azar till Telgenytt.

Idag är Sanne rankad som den bästa spelaren i Sverige och har i flera år varit en av dom främsta i landet.

Sanne har nämligen varit rankad bland dem 5 bästa i Sverige i hela 15 år och vunnit fyra SM guld, fyra lag-SM guld, två EM Guld i 8-ball, St: Jörgen 2015 i Österrike och Tirana i Albanien 2016.

Han har spelat alla möjliga turneringar och visat vilken otrolig talang han besitter, men en turnering han inte spelat än är VM.

– Jag har inte spelat VM än. Man måste vara rankad bland dem 24 bästa i Europa för att få vara med, men mitt mål är att spela VM, avslutar Sanne Azar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 september 2021 00:00

Här dansar rekordmånga barn den klassiska dansen ”Bagie”

220571AD-10E1-4236-BD90-DDC59FF63A65

Foto: Alexander Isa/Shamash Oyal

Vid en inställd lektion på Majtorpsskolan introducerade vikarien Shamash Oyal den traditionella dansen ”Bagie” till sina elever. En tillställning som enligt honom själv kan vara världsrekord i antalet deltagare.

– Det började med att jag introducerade dansen till mina elever i årskurs 3, och därifrån spred det sig vidare till andra årskurser. Otroligt roligt att vara med om barnens entusiasm, säger Shamash Oyal, som under fritiden arbetar ideellt på Telgenytt sedan starten 2021.

Det var en vanlig skoldag som snabbt förvandlades till en minnesvärd händelse. När en lektion oväntat ställdes in tog en elev i årskurs 3 tillfället i akt att dela med sig av sin kulturella bakgrund. Fär att sysselsätta barnen tog Shamash Oyal initiativet att lära barnen åk 3 den traditionella och populära assyriska dansen ”Bagie” som snabbbt blev populär bland andra elever.

Elevena på Majtorpskolan. Foto: Shamash Oyal

– I samråd med idrottsläraren på skolan fortsatte intresset för dansen och varje torsdag under skolans så kallade ’morgonpuls’ lyckades vi engagera många elever under flera veckors tid. Och idag kunde vi äntligen samla alla elever till en gemensam dans, säger Oyal och fortstätter.

– Dessutom är dans effektivt för att minska stress och främja lyckokänslor genom frisättning av endorfiner. Det är också ett utmärkt sätt att stärka sociala band och uttrycka sig kreativt. Kort sagt, dans gynnar både kropp och själ. Jag är så glad och tacksam till både elever och lärarna på årskurs 3 för en fantastisk insats.

Kul att så många medverkade. Har du någonsin sett så många barn dansa ”Bagie” samtidigt tidigare?

– Det har jag faktiskt inte gjort, det var en unik och magisk upplevelse. Jag skulle nästan kunna slå vad om att vi slog världsrekord idag, säger Shamash Oyal och skrattar.

Se elevernas dans på Majtorpskolan här

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 12 december 2023 03:03

Södertäljebor kan nu aktivera ”Adresslarm” hos Hitta.se

brevlåda dörr

Foto: Pexels

Efter att kriminella den senaste tiden skrivit sig på andras adresser lanserar nu söktjänsten Hitta.se funktionen ”Adresslarm”, som ska ge samhället ett extra skydd.

Adresslarmet, som aktiveras med BankID, larmar via SMS om någon annan skriver sig på användarens adress. På så vis ges Södertäljebor chansen att kontakta både Skatteverket eller Polisen innan ovälkomnat besök inträffar på deras hemadress.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

– Vi är glada över att kunna erbjuda denna tjänst just nu när behovet är så stort i Södertälje, säger VD Niklas Grawé på Hitta.se.

Initiativet kommer efter att finansminister Elisabeth Svantesson efterfrågat en liknande funktion från Skatteverket. Hitta.se såg då möjligheten att möta detta behov genom sin nya gratistjänst.

– Det här är ett fint exempel på hur vi kan använda data så att den ger ett extra skydd för våra medborgare, fortsätter Grawé.

Hitta.se var först i världen med att publicera mobilnummer online och har idag närmare 4 miljoner besökare varje vecka. Företaget har tidigare lanserat liknande skyddstjänster som ”Vem ringde?”.

Tjänsten ”Adresslarm” aktiveras enkelt på Hitta.se med BankID.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 06:00
Senast uppdaterad: 10 december 2023 22:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors