Företag i fokus:

Sanne Azar från Södertälje vann SM-guld ”Målet är VM”

Foto: Privat / EPBF

Den flerfaldige medaljören Sanne Azar gör det igen, han tar hem SM-Guldet till Södertälje.

Den 20 augusti var det dags för ännu ett Svensk Mästerskap i 10-ball som hölls i Jolo & Co på Odenplan. SM i biljard lockade till sig flera duktiga spelar från hela Sverige för att spela SM i 10-ball och bland deltagarna fanns Södertäljebon Sanne Azar.

Senharip ”Sanne” Azar, var en av favoriterna när årets SM i biljard i gick av stapeln i Stockholm det visades sig stämma när han tog sig hela vägen till finalen. Där mötte han en annan Södertäljebo, Mark Yousef, men när sista kulan sänktes stod Sanne Azar som årets vinnare och guldmedaljör.

– Den sista bollen slog jag i tre vallar med dessäng, det innebär att när stötarna inte är uppenbara ska man kunna ange vilken boll man ska sänka och i vilket hål innan stöten, berättar Sanne för Telgenytt.

Med andra ord krävs det en enorm skicklighet och inte förlita sig på turen och skicklighet är något som Södertäljebon verkligen har.

– Jag har spelat biljard i 25 år och i börjar var det bara en kul grej. Sedan började jag delta i tävlingar och vann mitt första SM Guld 2002 och sedan dess har jag tävlat i flera olika turneringar, säger Sanne Azar till Telgenytt.

Idag är Sanne rankad som den bästa spelaren i Sverige och har i flera år varit en av dom främsta i landet.

Sanne har nämligen varit rankad bland dem 5 bästa i Sverige i hela 15 år och vunnit fyra SM guld, fyra lag-SM guld, två EM Guld i 8-ball, St: Jörgen 2015 i Österrike och Tirana i Albanien 2016.

Han har spelat alla möjliga turneringar och visat vilken otrolig talang han besitter, men en turnering han inte spelat än är VM.

– Jag har inte spelat VM än. Man måste vara rankad bland dem 24 bästa i Europa för att få vara med, men mitt mål är att spela VM, avslutar Sanne Azar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 september 2021 00:00

Risk för ohälsa bland personal på Södertälje sjukhus

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket har efter nyligen genomförda inspektioner beslutat att utfärda vitesförelägganden på 100 000 kronor var till både akutmottagningen och förlossningsavdelningen vid Södertälje sjukhus. Det rapporterar SVT.

Myndigheten bedömer att arbetsbelastningen är så hög att den riskerar att leda till ohälsa hos personalen.

I sitt beslut följande inspektion skriver Arbetsmiljöverket att sjukhuset inte tydligt kunnat identifiera riskerna med den höga arbetsbelastningen. Sjukhuset å sin sida menar dock att man vidtagit åtgärder, bland annat genom årliga arbetsmiljöronder och handlingsplaner. Det räcker dock inte enligt Arbetsmiljöverket.

– Arbetet går enligt plan. Vi ser ingen anledning varför vi inte skulle vara klara i tid, säger Inger Nerell, HR-direktör på Södertälje sjukhus, till SVT.

För att undvika vitet på 100 000 kronor måste problemen åtgärdas senast den 26 januari 2024.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 12 december 2023 22:23

Besked om Dahlströms skada

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström blir borta från spel flertalet veckor Foto: Shamash Oyal

SSK har spelat riktigt bra hockey och kontinuerligt plockat poäng i HA över en längre period. Nu har laget drabbats av en jobspost.

SSK:s forward tillika assisterande lagkapten Jacob Dahlström har de senaste matcherna varit indisponibel för spel på grund av en skada. Nu har det kommit besked om situationen. Fysioterapeut Adam Isik uttalar sig på klubbens hemsida:

”Efter att ha genomgått diverse tester den senaste tiden står det nu klart att ”Dahlas” skada kommer kräva operation innan han är tillbaka för spel igen. Prognosen för den här typen av skada är 10-12 veckor”

Telgenytt har kontaktat SSK:s sportchef Emil Georgsson, som valt att inte ge några kommentarer i nuläget. Ställning har inte tagits till om truppen kommer att kompletteras med en ny forward på grund av Dahlströms frånvaro.

Texten uppdaterad

Till LT säger Emil Georgsson att man överväger att ta in en forward till i truppen.

-Tufft besked för SSK och Jacob Dahlström, som kan missa resten av grundserien. Emil Georgsson öppnar för ett SHL-lån, och avslöjar att det var ytterst nära med Noah Hasa från Frölunda nyligen. Låter som upplagt för att det kan bli av efter JVM, skriver LT:s Andreas Hansson på Twitter.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 20:28
Senast uppdaterad: 12 december 2023 22:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors