Företag i fokus:

På dagarna en proper proffsförsäljare på Beijer bygg, på kvällarna en vildsint trummis

Åker ni till Beijer i Moraberg så är chansen stor att ni möter en proper Leif Jansson som känner till varuhusets alla fyra hörn. Han är ett proffs i sitt yrke och det är sällan han har missnöjda kunder, men på kvällarna byter han skepnad.

Det är få som vet vilken välkänd och etablerad trummis han är i Stockholms musikvärld och vilken fantastisk talang han besitter. När Leif ”Leffe” Jansson lämnar skrivbordet på Bejier beger han sig till olika platser runt om i Stockholm för att slår på trumskinn och cymbaler och visar trumkunskaper av yppersta klass.

Han är en ambulerande trumslagare som spelat i flera olika band och haft många spelningar i Stockholm. Däremot har det varit ett fåtal spelningar det senaste året på grund av den rådande pandemin som pågått, men nu är han äntligen tillbaka bakom sitt trumset med bandet Uld de Wolf.

– I vilken ålder upptäckte du trummorna?

Jag började slå på burkar och kastruller i åtta årsålder och fick mitt första trumset när jag var 12 år och har lirat i band sedan dess, säger Leif Jansson till Telgenytt.

– Hur många band spelar du i just nu?

Just nu är det fyra, Ulf de Wolf, JABB, Blue Vibes i Stockholm och gubbklubben Mancave i Södertälje med bl a Sigge Klemetz och Anders Berggren. Sedan får jag en del förfrågningar och att det även sätts ihop tillfälliga band för speciella tillfällen, som till exemplen nu när vi ska lira AW-låtar på en krog på Östermalm.

– Kan du introt på Cadillac ?

Absolut! Det är en låt jag lirat en del.

– Har du några förebilder som trummis?

De trummisar som betytt mest för mig och som har inspirerat mig är Phil Collins, Billy Cobham och Jack DeJohnette.

– Några favorit ställen att spela på?

Gillar ju att lira på mindre ställen som Stampen, Wirströms och Bluesbaren. Där har jag säkert lirat åtminstone 50 gig. Närheten till publiken är viktig.

– Saknar du nått bra hak att spela på i Södertälje, typ Miles bar?

Har ju mest hållit mig uppe i stan, men det behövs bra ställen i Södertälje. Hamnen bar och kök i Södra är ju rätt schysst. Södertälje Jazz och Bluesförening gör ju också ett himla bra jobb med Lasse Jansson i spetsen.

– Du får äran att utse dom fem bästa banden genom tiderna.

Det blir Genesis, Rolling Stones, Beatles, Fleetwood Mac och Led Zeppelin.

Dom 3 bästa skivorna all time?

De som betytt mest för mig är Talking Heads-Remain in Light, Fleetwood Mac-Rumours och Genesis-Foxtrot.
Som musiker träffar jag så himla många spännande människor som verkligen berikar livet och jag får mycket uppskattning för mitt spelande så det här kommer jag hålla på med så länge jag kan, avslutar Leff Jansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:55

En person misshandlad i samband med träningsmatch

Arkivbild

En person har blivit misshandlad och har förts till sjukhus. Enligt uppgifter till Telgenytt har misshandeln inträffat i samband med träningsmatchen mellan SSK och Brynäs.

enligt uppgifter tiEn person attackerades inne i arenan, vilket resulterade i en anmälan om grov misshandel. Polisen utreder händelsen som inträffade i samband med matchen.

Strax efter klockan 20 på tisdagskvällen kallades polisen till Genetaleden med anledning av en misshandel. Enligt en uppgiftslämnare ska misshandeln ha ägt rum inne i Scaniarinken i samband med matchen mellan SSK och Brynäs, i anslutning till en av arenans restauranger. En person ska där ha blivit påhoppad av en eller flera gärningspersoner, något som polisen ännu inte har bekräftat.

– Jag har inga sådana uppgifter. Det jag vet är att polisen tillkallats till Genetaleden med anledning av en misshandel och offret förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Town Hägg till Telgenytt.

En anmälan om grov misshandel har upprättats, och polisen arbetar med att utreda händelseförloppet. Skadeläget för offret är för närvarande oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 20:19
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 20:19

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors