Företag i fokus:

På dagarna en proper proffsförsäljare på Beijer bygg, på kvällarna en vildsint trummis

Åker ni till Beijer i Moraberg så är chansen stor att ni möter en proper Leif Jansson som känner till varuhusets alla fyra hörn. Han är ett proffs i sitt yrke och det är sällan han har missnöjda kunder, men på kvällarna byter han skepnad.

Det är få som vet vilken välkänd och etablerad trummis han är i Stockholms musikvärld och vilken fantastisk talang han besitter. När Leif ”Leffe” Jansson lämnar skrivbordet på Bejier beger han sig till olika platser runt om i Stockholm för att slår på trumskinn och cymbaler och visar trumkunskaper av yppersta klass.

Han är en ambulerande trumslagare som spelat i flera olika band och haft många spelningar i Stockholm. Däremot har det varit ett fåtal spelningar det senaste året på grund av den rådande pandemin som pågått, men nu är han äntligen tillbaka bakom sitt trumset med bandet Uld de Wolf.

– I vilken ålder upptäckte du trummorna?

Jag började slå på burkar och kastruller i åtta årsålder och fick mitt första trumset när jag var 12 år och har lirat i band sedan dess, säger Leif Jansson till Telgenytt.

– Hur många band spelar du i just nu?

Just nu är det fyra, Ulf de Wolf, JABB, Blue Vibes i Stockholm och gubbklubben Mancave i Södertälje med bl a Sigge Klemetz och Anders Berggren. Sedan får jag en del förfrågningar och att det även sätts ihop tillfälliga band för speciella tillfällen, som till exemplen nu när vi ska lira AW-låtar på en krog på Östermalm.

– Kan du introt på Cadillac ?

Absolut! Det är en låt jag lirat en del.

– Har du några förebilder som trummis?

De trummisar som betytt mest för mig och som har inspirerat mig är Phil Collins, Billy Cobham och Jack DeJohnette.

– Några favorit ställen att spela på?

Gillar ju att lira på mindre ställen som Stampen, Wirströms och Bluesbaren. Där har jag säkert lirat åtminstone 50 gig. Närheten till publiken är viktig.

– Saknar du nått bra hak att spela på i Södertälje, typ Miles bar?

Har ju mest hållit mig uppe i stan, men det behövs bra ställen i Södertälje. Hamnen bar och kök i Södra är ju rätt schysst. Södertälje Jazz och Bluesförening gör ju också ett himla bra jobb med Lasse Jansson i spetsen.

– Du får äran att utse dom fem bästa banden genom tiderna.

Det blir Genesis, Rolling Stones, Beatles, Fleetwood Mac och Led Zeppelin.

Dom 3 bästa skivorna all time?

De som betytt mest för mig är Talking Heads-Remain in Light, Fleetwood Mac-Rumours och Genesis-Foxtrot.
Som musiker träffar jag så himla många spännande människor som verkligen berikar livet och jag får mycket uppskattning för mitt spelande så det här kommer jag hålla på med så länge jag kan, avslutar Leff Jansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:55

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors